الخصائص السيکومترية لمقياس التحکم الذاتى لعينة من معلمات رياض الاطفال فى مدارس التربية الخاصة Psychometric Properties Of the Self – Control Scale for a sample of kindergarten female Teachers in Special Education Schools | ||
مجلة دراسات تربوية واجتماعية | ||
Article 2, Volume 26, Issue 4.1, April 2020, Pages 31-60 PDF (1.29 M) | ||
Document Type: المقالة الأصلية | ||
DOI: 10.21608/jsu.2020.165111 | ||
Authors | ||
هدى کمال محمد مرسى* 1; وهمان همام السيد* 2; مروة سعيد عويس* 3 | ||
1باحثة ماجستير قسم الصحة النفسية کلية التربية جامعة حلوان | ||
2أستاذ الصحة النفسية المساعد جامعة حلوان - کلية التربية | ||
3مدرس الصحة النفسية جامعة حلوان - کلية التربية | ||
Abstract | ||
يهدف البحث الحالى إلى التحقق من الخصائص السيکومترية لمقياس التحکم الذاتى لمعلمات رياض الاطفال فى مدارس التربية الخاصة , تکونت عينة البحث من ( 115) معلمة من معلمات رياض الاطفال فى مدارس التربية الخاصة بنطاق محافظة القاهرة , تم إشتقاقهم من خمسة عشر إدارة تعليمية مختلفة , تم تطبيق مقياس التحکم الذاتى ( إعداد : الباحثة ) . واشارت النتائج إلى التحقق من مؤشرات الصدق والثبات لمقياس التحکم الذاتى بعدة طرق کصدق المحتوى ,والصدق المرتبط بالمحک , وصدق المجموعات المضادة ( الطرفية ) والاتساق الداخلى , کما تم حساب الثبات بطريقتى التجزئة النصفية , والفا کرونباخ , وإعادة الإختبار مما يشير إلى إرتفاع الدلالة السيکولوجية للمقياس وإمکانية إستخدامه بصورة موسعة . The current research aims to Verify the Psychometric Properties Of the Self – Control Scale for a sample of kindergarten female Teachers in Special Education Schools The sampleconsisted of (115 ) kindergarten female Teachers in Special Education Schools in the Schools of Cairo governorate, derived from fifteen different education managements, Professional Identity ( Prepared by : Researcher ) . The results indicated that there are Verifying the indicators of Validity and reliabilityof the scale in several ways such as face Validity , criterion – Related Validity and contrasted group Validity and internal consistency . Reliability was also calculated using Split – half method , alpha – cronbach and test – retest method , indicating a high psychological significance of the scale and its wide applicability | ||
Statistics Article View: 155 PDF Download: 856 |