العتبات في ديوان (الأهلة) لمحمد عبد الباري | ||||
مجلة کلية البنات الأزهرية بالعاشر من رمضان | ||||
Article 15, Volume 6, Issue 1, 2021, Page 858-883 PDF (545.29 K) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/jfgt.2021.207982 | ||||
![]() | ||||
Author | ||||
إيمان حطاب الشمري | ||||
قسم الأدب والنقد ، جامعة حائل ، المملکة العربية السعودية . | ||||
Abstract | ||||
من خلال هذا البحث نحاول تسليط الضوء على عتبة الغلاف في ديوان (الأهلة) لمحمد عبد الباري، باعتباره نصا بصريا تتقاطع فيه المظاهر اللفظية والأيقونية ومقاربتها مقاربة سيميائية؛ کون السيمياء مجالا يدرس الإشارات والعلامات الدالة اللسانية وغير اللسانية وهو ما يشتمل عليه الغلاف کـ: (العنوان، لوحة الغلاف، اسم المؤلف، دار النشر، المؤشر الأجناسي)، فهي علامات تضيء النص، وتکتظ بالدلالات التي تؤثر في بناء أفق معيّن لدى القارئ وتکشف عن البنية العميقة في النص الأصلي. الکلمات المفتاحية: العتبات، الغلاف، السيميائية، الأهلة، محمد عبد الباري . Thresholds in the collection of poems of crescents for Mohamed Abd Elbary Eman Hatab El-Shammry Department of Literature and Criticism, Hael University,Saudi Arabia Email: eman.shmmr@gmail.com Abstract: Through this research, we are trying to highlight the pretexts of “Al’ahillah / Crescents” the collection by: Muhammad Abd Elbari, considering it as a visual text that contains both iconic signs and verbal manifestations. Accordingly, it is tackled according semiotics, because semiotics is the study of sign processes that involves linguistic and non-linguistic sign system which appears in the book cover: such as (Title, Book cover paint, the name of the Writer, the Publication House, Gender Indicator). Therefore, all these affluent clues and signs highlight the text and affect the structure of a specific horizon for the reader that exposes the deep structure in the original text. Keywords: Thresholds –Cover- Crescents- Mohamed Abd Elbary | ||||
Keywords | ||||
الکلمات المفتاحية: العتبات; الغلاف; السيميائية; الأهلة; محمد عبد الباري | ||||
Statistics Article View: 632 PDF Download: 370 |
||||