نقل الرکاب علي خط سکة حديد القاهرة – الإسماعيلية – بورسعيد ومشکلاته الرئيسية دراسة في الجغرافيا الاقتصادية | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مجلة الدراسات الإنسانية والأدبية | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Article 5, Volume 24, Issue 2, January 2021, Page 150-223 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Document Type: المقالة الأصلية | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
DOI: 10.21608/shak.2021.209063 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Author | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
محمد رشاد الدسوقي | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Abstract | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
يؤدي خط سکة حديد القاهرة – بورسعيد دوراً مهما في نقل الرکاب، ويهدف البحث إلى دراسة خصائص خط السکة الحديد وحرکة قطارات الرکاب وحرکة نقل الرکاب، وکفاءة نقل الرکاب على خط السکة الحديد وأهم مشکلاتها، ولتحقيق أهداف البحث اتبع المنهج الموضوعي الإقليمي والمنهج الأصولي، کما اعتمد البحث على الأسلوب الکارتوجرفي والأسلوب الميداني والأسلوب الإحصائي في جمع البيانات وتحليلها ، وخلص البحث إلى عدة نتائج أهمها: تعتبر محطة القاهرة أکبر محطات الخط في أعداد الرحلات اليومية المتاحة للرکاب ، والبالغة أعدادها 261 رحلة يومياً بنسبة 12.7% من جملة الرحلات على محطات الخط ، ويبلغ متوسط زمن رحلة القطار بين محطتي القاهرة وبورسعيد 177 دقيقة، وذلک بمتوسط سرعة 67کم/ساعة ويبلغ متوسط زمن التقاطر 25 دقيقة بين کل قطارين ، وتنقل القطارات متوسط 503988 راکباً يومياً على خط الدراسة بين محطتي القاهرة وبورسعيد، منهم 85135 راکباً ينقلون بالقطارات العاملة على خط الدراسة يمثلون 16.7% من جملة رکاب القطارات بالخطوط المختلفة بالمارة بمحطات الخط، ونسبة عدم الرضاء عن خدمات النقل تزيد على نسبة الرضاء عن الخدمات المقدمة من قبل العينة على خط الدراسة، ومثلت مشکلة تعديات الباعة الجائلين على مسارات حرکة القطارات خاصة في مناطق التقاطعات والمزلقانات أهم مشکلات المسارات والخطوط، وتعد مشکلة نقص الخدمات اللازمة للرکاب مثل الاستراحات ودورات المياه وغيرها في مقدمة مشکلات محطات الخط . Abstract: The Cairo-Port Said railway plays an important role in the transportation of passengers, The research aims to study the characteristics of the railway, the movement of passenger trains and the movement of passengers, And the efficiency of passenger transport on the railway and its most important problems, To achieve the research objectives, follow the regional thematic approach and the fundamentalist approach, The research also depended on the cartographic method, the field method and the statistical method in collecting and analyzing data, The research concluded several results, the most important of them: Cairo Station is the largest station of the line in the number of daily trips available to passengers, and its number is 261 trips per day, 12.7% of the total trips on the line stations, The average train travel time between Cairo and Port Said stations is 177 minutes, with an average speed of 67 km / hour, and the average time of distillation is 25 minutes between each of the two trains, and trains transport an average of 503988 passengers per day on the study line, And the percentage of dissatisfaction with the transportation services exceeds that of the services provided by the sample on the line of study, The problem of street vendors' encroachments on train tracks, especially in intersection areas and lanes, was the most important problems of tracks and lines, The problem of the lack of necessary services for passengers, such as rest houses, toilets, etc., is at the forefront of the problems of the line stations | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Supplementary Files
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
References | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ثانياً : المراجع العربية:
ثالثا : المراجع الأجنبية:
Borna Abramović, Marjana Petrović and Jasna Blašković Zavada: Use of railways for urban passenger transport. World Urban Transport Conference 2008, Volume: 101.
Mingjun Liao, Gang Liu and Tony Z. Qiu: Passenger Traffic Characteristics of Service Facilities in Rail Transit Stations of Shanghai. Journal of Transportation Engineering 139(2):223-229 · February 2013.
Directorate General for Mobility and Transport. Study on the prices and quality of rail passenger services. European Commission. Final Report April 2016.
The Gallup Organization: Survey on passengers’ satisfaction with rail services. Directorate General for Mobility and Transport. European Commission. Euro Parometer. Hungary, Series #326, 2011.
Tetiana Butko, Mykhailo Muzykin and Andrii Prokhorchenko: Determining the Rational Motion Intensity of Train Traffic Flows on the Railway Corridors with Account for Balance of Expenses on Traction Resources and Cargo Owners. Transport and Telecommunication, 2019, volume 20, no. 3, 215–228.
Pan Haixiao and Gao Ya: Development of high speed rail in the People’s Republic of China. Asian Development Bank Institute. Report # 959. May 2019. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Statistics Article View: 515 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||