برنامج مقترح لتنمية البراجماتيقا لدى أطفال زارعى القوقعة | ||||
مجلة دراسات تربوية واجتماعية | ||||
Volume 27, Issue 11.3, November 2021, Page 125-154 PDF (2.07 MB) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/jsu.2021.273304 | ||||
![]() | ||||
Authors | ||||
أمنية على محمود محمد1; وفاء محمد عبدالجواد ![]() | ||||
1باحثة ماجستير تخصص صحة نفسية | ||||
2أستاذ الصحة النفسية كلية التربية – جامعة حلوان | ||||
3مدرس أمراض التخاطب كلية الدراسات العليا للطفوله جامعة عين شمس | ||||
Abstract | ||||
هدفت الدراسة الحالية الى التعرف علي برنامج مقترح لتنمية البراجماتيقا ( مهارات الحوار و الحديث ) لدى عينه من أطفال زارعي القوقعة . و تكونت عينة الدراسه من 30 طفلا تتراوح اعمارهم من سنه الي 7 سنوات كعمر لغوى لاجراء و تطبيق البرنامج و استخدمت الباحثة الأدوات الآتية : مقياس البراجماتيقا ( إعداد الباحثة ) ، البرنامج ( إعداد الباحثة ) و قد تم عمل 28 جلسة تخاطبية تحتوي علي كيفية تنميه البراجماتيقا و قد تم استخدام بعض الفنيات و الاستراتيجيات مثل تبادل الادوار ، التعزيز ، الحوار و المناقشة ، الفكاهه و الدعابه ، التناغم والغناء ، سرد القصه ، اللعب الرمزى ، و التعبير التمثيلى و التعبير الحركى و الموسيقى و الأنشطة القصصية و الانشطه الفنية The current study aimed to identify a proposed program for the development of pragmatics (dialogue and speaking skills) for a sample of children with cochlear implants. The study sample consisted of 30 children ranging in age from one to 7 years as a linguistic age to conduct and implement the program. The researcher used the following tools: the pragmatics scale (prepared by the researcher), the program (prepared by the researcher), and 28 conversational sessions were conducted containing how to develop pragmatics Some techniques and strategies have been used, such as role-change, reinforcement, dialogue and discussion, humor and humor, harmony and singing, storytelling, symbolic play, representational expression, kinetic expression, music, narrative activities and artistic activities. | ||||
Keywords | ||||
البراجماتيقا; زراعة القوقعة | ||||
Statistics Article View: 190 PDF Download: 913 |
||||