Investigating Omani In-service Science Teachers' Perception of Climate Change, Climate Change Anxiety Level and its Relationship with their Teaching Practices | ||||
مجلة جامعة الفيوم للعلوم التربوية والنفسية | ||||
Articles in Press, Accepted Manuscript, Available Online from 11 December 2022 | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/jfust.2022.166545.1775 | ||||
![]() | ||||
Authors | ||||
وفاء محمد معوض عبد العال ![]() | ||||
1قسم المناهج والتدريس، كلية التربية- جامعة السلطان قابوس، كلية التربية- جامعة بني سويف | ||||
2Schulich School of Education, Nipissing University, 100College ‎Drive, North Bay, Canada, | ||||
Abstract | ||||
المستخلص هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن تصور ومستوى قلق تغير المناخ لدى 450 معلمًا عمانيًا من معلمي العلوم أثناء الخدمة، وكذلك علاقة هذا التصور والقلق بممارساتهم التدريسية للعلوم. وقد أظهرت نتائج التحليل الوصفي والإحصائي باستخدام ANOVA أن التخصص العلمي الدقيق لهؤلاء المعلمين كان له أثر في تصورهم، وكذلك في مستوى قلقهم من تغير المناخ. كما أن معلمي العلوم العمانيين أثناء الخدمة لديهم مستوى عالٍ من القلق بشأن تغير المناخ. وكشفت الدراسة أيضًا عن وجود علاقة ارتباط سالب بين الممارسات التدريسية المتعلقة بتغير المناخ وكل من تصور ومستوى قلق المعلمين من تغير المناخ. Abstract This study examines 450 Omani in-service science teachers' (ISSTs) perceptions and anxiety about climate change and its corresponding impact on their teaching practices. Descriptive and ANOVA statistical analyses show that Omani ISSTs’ perception of climate change was affected by their science specialization but not their gender. The findings suggest that the Omani ISSTs had a high level of anxiety about climate change. Their teaching practices pertaining to climate change are significantly negative related to both their perception and level of climate change anxiety. | ||||
Keywords | ||||
معلمو العلوم أثناء الخدمة; تصور تغير المناخ; وقلق تغير المناخ | ||||
Statistics Article View: 104 |
||||