Analysis, Technical Investigation and Conservation of a Painted Enamel Qajar Pendant | ||||
مجلة الإتحاد العام للآثاريين العرب | ||||
Article 18, Volume 11, Issue 1, 2010, Page 129-142 PDF (2.53 MB) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/jguaa.2010.2918 | ||||
![]() | ||||
Author | ||||
Wafaa Anwar Mohamed* | ||||
Cairo University, Faculty of Archaeology, Conservation Department, Al-Gamea St., Giza, )12613, (Egypt. | ||||
Abstract | ||||
يهدف البحث الى دراسة التركيب الكيميائى والخصائص الفنية الصناعية لدلاية قجارية مموهة بالمينا التصويرية. وقد استكملت الدراسة بأجراء عمليات التنظيف والصيانة و الأعداد للعرض المتحفى. وقد تطلبت عمليات الفحص و التحليل الكيميائى الدقيق أستخدام الميكروسكوب الضوئى و الميكروسكوب الألكترونى الماسح المقترن بالتحليل الطيفى بالأشعة السينية، والتحليل بطيف الأشعة تحت الحمراء، والتحليل بتفلور الأشعة السينية. وقد أثبتت الدراسة أن الدلاية مصنوعة من شرائح الذهب الرقيقة و الأسلاك الذهبية مختلفة القطر ذات المقطع المستدير ونصف المستدير من عيارات متعددة كما تم التعرف على تركيب مادة المينا. وقد تناولت الدراسة تحديد وتحليل التقنيات الصناعية المختلفة التى طبقت لأنتاج هذة المشغولة مثل الدفع من الخلف (الريبوسية) و المحببات وأشغال السلك الدقيق (الشفتشى) و التحزيز والكبس بالأضافة الى معالجة السطح بالمينا المحجزة بالسلك (الكلوزونية) و المينا التصويرية. وقد أثبتت عمليات الفحص والدراسة أن الحلية الذهبية الرباعية لم تصنع من سبيكة مصمتة من الذهب بل من الشرائح الذهبية الرقيقة المدعمة بحشو داخلى من الشمع. كما تم تصميم خزانة عرض مؤقتة للدلاية توفر درجة رطوبة نسبية ثابتة متحكم بها | ||||
References | ||||
References: [1] A. D. Tushingham, “Persian Enamels”, in The Memorial Volume of the Vth International Congress of Iranian Art and Archaeology, 11th-18th April 1968, Tehran, Isfahan, Shiraz, Volume 2, Special Publication of the Ministry of Culture and Arts, Iranian Center of Archaeological Research, Tehran, 1968, pp. 200- 211 [2] A. D. Tushingham, “Qajar Painted Enamels” in Paintings from Islamic Lands, R. Pinder-Wilson (ed.), Oxford, 1969, pp. 187-204 [3] B. W. Robinson, “Persian Painting in the Qajar Period”, in Highlights of Persian Art, E. Yarshater and R. Ettinghausen (ed.), Westview Press, Boulder, CO, 1979 [4] B. W. Robinson, “A Royal Qajar Enamel”, Iran 10, 1972, pp. 25-30. [5] S. J. Falk, Qajar paintings: Persian oil paintings of the 18th and 19th centuries, Faber and Faber Ltd. in association with Sotheby Parke-Bernet Publications, London, 1972 [6] “Enameled gold pendant [Iran] (20.106.2)”, in Heilbrunn Timeline of Art History, The Metropolitan Museum of Art, New York,2000, http://www.metmuseum.org/toah/works-of-art/20.106.2 [7] S. Hassan, Qajar School of Painting: Artistic and Archaeological Study, [translated from Arabic], Master Thesis, Faculty of Archaeology, Cairo University, 1977 [8] P. Craddock, Scientific investigation of copies, fakes and forgeries, Butterworth-Heinemann, 2009, pp. 220-225 [9] C. Codina, Handbook of Jewellery Techniques, A & C Black Publishers, London, 2000, pp. 98-99 [10] G. L. Matthews, Enamels, Enameling, Enamellists, Chilton Book Company, Pennsylvania, 1984, p. 17 [11] L. Ibrahim, R. L. Scranton, R. H. Brilland, and H. Williams, Kenchrea,: Eastern port of Corinth: Results of Investigations by the University of Chicago and Indiana University for the American School of Classical Studies at Athens, Vol. 4, E. J. Brill, Leiden, 1976, pp. 235-236 [12] A. Agostino, M. Aceto, and S. Castronovo, “Authentication of Limoges Enamels by Noninvasive Techniques: The Larcade Collection”, in 3 rd Biennial ICOM-CC Experts’ Meeting on Enamel on Metal Conservation, ICOM-CC Enamel group, The Frick Collection, New York City, October 2010, pp. 5-16 [13] B. Kirmizi and P. Colomban, “On-site Analysis of Enamels on Metal from the Fifteenth to Nineteenth Century: An Attempt towards Differentiation between Genuine Artifacts and Copies”, in 3 rd Biennial ICOM-CC Experts’ Meeting on Enamel on Metal Conservation, ICOM-CC Enamel group, The Frick Collection, New York City, October 2010, pp. 17-23 [14] I. Biron, P. Dandridge, and M. Wypyski, “Techniques and Materials in Limoges Enamels”, In Enamels of Limoge 1100-1350, B. Boehm and E. Taburet-Delahaye (eds.), The Metropolitan Museum of Art, New York, 1996, pp. 446-462 [15] G. Wharton, S. L. Maish and W. S. Ginell, “A Comparative Study of Silver Cleaning Abrasives”, Journal of The American Institute for Conservation 29(1), 1990, pp. 13-31, available at http://cool.conservation-us.org/jaic/articles/jaic29-01-002_1.html [16] J. L. Down, M. A. MacDonald, J. Tétreault, S. Williams, "Adhesive Testing at the Canadian Conservation Institute - An Evaluation of Selected Poly(Vinyl Acetate) and Acrylic Adhesives", Studies in Conservation 41(1), 1996, pp. 19-44 [17] J. L. Ryan, D. S. McPhail, P. S. Rogers, and V. L. Oakley, “Glass Deterioration in The Museum Environment: A Study of The Mechanism of Decay using Secondary Ion Mass Spectrometry”, in ICCOM-CC 11th Triennial Meeting Edinburgh, Scotland, 1-6 September 1996, London, 1996, pp. 839-844 [18] J. Navarro, “Reviewing the Conservation of Unstable Enamels at The Victoria and Albert Museum”, in 3 rd Biennial ICOM-CC Experts’ Meeting on Enamel on Metal Conservation, ICOM-CC Enamel group, The Frick Collection, New York City, October 2010, pp. 24-28 | ||||
Statistics Article View: 323 PDF Download: 1,030 |
||||