الذكاء الوجداني وعلاقته بالعوامل الخمسة الكبرى للشخصية لدى المعلمين السعوديين و غير السعوديين "دراسة تنبؤية مقارنة عبر ثقافيه" | ||||
مجلة القراءة والمعرفة | ||||
Volume 23, Issue 257, March 2023, Page 47-74 PDF (1023.85 K) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/mrk.2023.292335 | ||||
![]() | ||||
Author | ||||
سعود ساطي عبد الله السويهري* | ||||
المملكة العربية السعودية | ||||
Abstract | ||||
هدفت الدراسة للكشف عن العلاقة بين الذكاء الوجداني و العوامل الخمسة الكبرى للشخصية ، وتكونت عينة الدراسة من (250) معلم و معلمة ( سعوديين و غير سعوديين) بمكه المكرمة ، و اشتملت أدوات الدراسة على مقياس الذكاء الوجداني أعداد سعود السويهري ،2020، و مقياس العوامل الخمسة الكبرى للشخصية ترجمة بدر الأنصاري، و توصلت نتائج الدراسة إلي وجود علاقة داله ارتباطية بين الذكاء الوجداني و العوامل الكبرى للشخصية ، كما أنه يمكن التنبؤ بالعوامل الكبرى للشخصية بمعلومية الدرجة الكلية على مقياس الذكاء الوجداني The study aimed to reveal the relationship between emotional intelligence and the five major factors of personality. The study sample consisted of (250) male and female teachers (Saudis and non-Saudis). The major factors of personality Translated by Badr Al-Ansari, and the results of the study concluded that there is a significant correlation between emotional intelligence and the major factors of personality, and it is possible to predict the major factors of personality by knowing the total score on the emotional intelligence scale | ||||
Keywords | ||||
الذكاء الوجداني ، العوامل الخمسة الكبرى للشخصية ، المعلمين و المعلمات . emotional intelligence; the five major factors of personality; male and female teachers | ||||
Statistics Article View: 295 PDF Download: 221 |
||||