تصور مقترح لتطبيق منظومة التعليم الهجين بالتعليم الأساسي (دراسة تحليلية) | ||||
المجلة التربوية لتعليم الکبار | ||||
Articles in Press, Accepted Manuscript, Available Online from 18 April 2023 | ||||
Document Type: ملخصات لرسائل | ||||
DOI: 10.21608/altc.2023.181902.1100 | ||||
![]() | ||||
Authors | ||||
حياة خليفة محمد خليفة ![]() | ||||
كلية التربية-جامعة أسيوط | ||||
Abstract | ||||
هدفت الدراسة إلى التوصل إلى تصور مقترح لتطبيق منظومة التعليم الهجين بالتعليم الأساسي, واستخدمت الباحثة المنهج الوصفي التحليلي, وأسفرت الدراسة عن العديد من النتائج من أهمها: 1- التعليم الهجين هو نمط تعليمي يتم فيه الدمج بين التعليم التقليدي المباشر الذي يتم داخل الفصول الدراسية وجهاً لوجه, والتعليم الإلكتروني عن بعد. 2- التعليم الهجين يهدف إلى الاستفادة من مميزات كل من التعليم التقليدي المباشر وجهاً لوجه, والتعليم الإلكتروني عن بعد, ومواجهة السلبيات والمعوقات التي تواجه كل منهما عند تطبيقه بشكل منفصل. 3- التعليم الهجين يؤدي إلى رفع جودة العملية التعليمية, وإعداد مخرجات تلبي احتياجات سوق العمل والتحول الرقمي. 4- تجدد أدوار المعلم في منظومة التعليم الهجين بالتعليم الأساسي وتحول دورة من مركز السلطة إلى موجه ومرشد لطلابه, وميسر للعملية التعليمية. The study aimed to come up with a proposed vision for the application of the hybrid education system in basic education, the researcher used the descriptive analytical method, the study resulted in many results, the most important of which are: 1- Hybrid education is an educational style in which traditional face-to-face education and e-learning are combined between face-to-face classrooms. 2- Hybrid education aims to benefit from the advantages of each of the traditional face-to-face education and e-learning from a distance and to confront the negatives and obstacles facing each of them when applied separately. 3- Hybrid education leads to raising the quality of the educational process and preparing outputs that meet the needs of the labor market and digital transformation. | ||||
Keywords | ||||
التعليم الهجين; التعليم الأساسي، التعليم | ||||
Statistics Article View: 132 |
||||