صور التنمُّر في مسرح الطفل مسرح جمال ياقوت نموذجًا Forms of bullying in the children's theatre Gamal yaqoot's theatre as a model. | ||||
المجلة العلمية لعلوم التربية النوعية | ||||
Article 19, Volume 16, Issue 16, December 2022, Page 628-663 PDF (992.15 K) | ||||
Document Type: أبحاث علمیة | ||||
DOI: 10.21608/sjsep.2022.307467 | ||||
![]() | ||||
Author | ||||
هالة فوزي عبد الخالق | ||||
أستاذ المسرح المساعد بقسم الإعلام التربوى كلية التربية النوعية – جامعة طنطا | ||||
Abstract | ||||
تسعى هذه الدراسة إلى التعرُّف على رؤية الكاتب المسرحي "جمال ياقوت" في رصد ظاهرة التنمُّر وأنواعه المختلفة في بعض أعماله المسرحية، مع التطبيق على مسرحيتَيْ ؛ "بينوكيو"، "أبلة نادية بتاعة الفرنساوي"، وأخيرًا مسرحية "رحلة نور". وتعتمد هذه الدراسة على منهج البِنْيويَّة التوليديَّة، وهذا المنهج يتميَّز بأنه يتعامل مع النصِّ المسرحيّ باعتباره كُلًّا متكاملًا أو كيانًا عضويًّا متكاملًا، ولا ينظر إليه من وجهة نظر ضيقة تركز على المضمون فحسب. Forms of bullying in the children's theatre Gamal yaqoot's theatre as a model. Summary: This study is aimed to recognize the view of the playwright "Gamal yaqoot" in monitoring the phenomena of bullying and its different forms in some of his plays, with the application of the play "Pinocchio "Miss Nadia who teaches French", and finally "Nour's journey". This study is based on the generative structural approach, which is characterized by dealing with the text as a whole or as an integral organic entity, it is not narrowly viewed by the content's focus. | ||||
Statistics Article View: 185 PDF Download: 131 |
||||