FORMULATING LEARNING OBJECTIVES OF ARCHITECTURAL DESIGN COURSES ACCORDING TO NATIONAL AND INTERNATIONAL ACCREDITATION STANDARD | ||||
Journal of Al-Azhar University Engineering Sector | ||||
Volume 18, Issue 68, July 2023, Page 682-694 PDF (788.9 K) | ||||
Document Type: Original Article | ||||
DOI: 10.21608/auej.2023.310362 | ||||
![]() | ||||
Authors | ||||
Mohammed Yousuf F. Abdelmawgoud ![]() | ||||
1Architecture Engineering Department, Faculty of Engineering, Al- Azhar University, Qena, Egypt | ||||
2Architecture Engineering Department, Faculty of Engineering, Al- Azhar University, Cairo, Egypt | ||||
Abstract | ||||
The paper discusses the problem of defining and formulating the educational objectives of the architectural design courses. as one of the most important components of the course. Where it is based on determining the academic content, formulating learning outcomes, choosing teaching strategies, as well as assessment methods. Considering the interest of the Egyptian state and its endeavor towards improving and accrediting education; In response to the first strategic objective for the development of higher education in Egypt’s Vision 2030, which is “activating the rules of accreditation and quality in line with international standards”. The study deals with the methodology of deriving and formulating the educational objectives of the architectural design courses in the architecture programs in Egypt, based on the Standards-Based Education approach, as it depends on the relevant competencies in the National Reference Academic Standards (NARS) for the engineering sector - second edition 2018. - It also achieves (UNESCO-UIA) standards - the latest version 2017 AD - to validate architectural education programs internationally. The paper concluded with a methodology was proposed to derive and formulate educational objectives for architectural design courses, based on the integration of national and international academic standards with Eisner's taxonomy to set educational objectives. So that it achieves the competencies related to the architectural design courses, as stated in the National Reference Academic Standards (NARS 2018) and the International Union of Architects (UNESCO-UIA 2017). يناقش البحث إشكالية تحديد وصياغة الأهداف التعليمية لمقررات التصميم المعماري؛ كأحد أهم عناصر المقرر. حيث يُبنى عليها تحديد المحتوى الدراسي، وصياغة نواتج التعلم، واختيار استراتيجيات التدريس، وكذلك طرق التقييم. وفي ظِلّ اهتمام الدولة وسعيها نحو تطوير واعتماد التعليم؛ استجابة لأول الأهداف الاستراتيجية لتطوير التعليم العالي في رؤية مصر 2030 وهو "تفعيل قواعد الاعتماد والجودة المسايرة للمعايير العالمية"؛ تناول البحث بالدراسة منهجية لاشتقاق وصياغة الأهداف التعليمية لمقررات التصميم المعماري ببرامج هندسة العمارة في مصر، ترتكز على نهج التعليم القائم على المعايير Standards-Based Education، حيث تعتمد على الجدارات ذات العلاقة بها في المعايير الأكاديمية المرجعية القومية (NARS) للقطاع الهندسي - الإصدار الثاني 2018م - وتحقق كذلك معايير التحقق من صحة برامج التعليم المعماري دولياً (UNESCO-UIA) الإصدار الأحدث 2017م. وقد خلصت الدراسة إلى اقتراح منهجية لاشتقاق وصياغة الأهداف التعليمية لمقررات التصميم المعماري، تعتمد على تكامل المعايير الأكاديمية القومية والدولية مع تصنيف آيزنر Eisner لوضع الأهداف التعليمية؛ بحيث تحقق الجدارات ذات الصلة بمقررات التصميم المعماري، الواردة بالمعايير الأكاديمية المرجعية القومية (NARS 2018)، والاتحاد الدولي للمعماريين (UNESCO-UIA 2017). | ||||
Keywords | ||||
Graduate Competencies; National Academic Reference Standards (NARS); (UNESCO-UIA); Architectural Design Courses; Eisner's taxonomy | ||||
Statistics Article View: 141 PDF Download: 163 |
||||