أثر استخدام استراتيجية عباءة الخبير لتدريس الجغرافيا في تنمية المرونة الفکرية وبعض المهارات الحياتية لدى تلميذات الصف الثاني الإعدادي The Effect of Using Mantle of the Expert Strategy for Geography Teaching on Developing Intellectual Flexibility and Some Life Skills among Second year Preparatory School Pupils | ||||
دراسات عربية في التربية وعلم النفس | ||||
Article 1, Volume 98, Issue 98, June 2018, Page 21-60 PDF (637.89 K) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/saep.2018.32760 | ||||
![]() | ||||
Author | ||||
رحاب فتحى حسن شحاته | ||||
کلية الـتربية جامعة العـريــش | ||||
Abstract | ||||
المستخلص: هدف البحث الحالي التعرف على أثر استخدام استراتيجية عباءة الخبير في تدريس وحدة "خيرات وطننا العربي" لتنمية المرونة الفکرية وبعض المهارات الحياتية لدى تلميذات الصف الثاني الإعدادي. ولتحقيق هذا الهدف تم إعادة صياغة الوحدة المختارة باستخدام استراتيجية عباءة الخبير، وإعداد دليلا لمعلم الجغرافيا لتدريسها، بالإضافة إلى أوراق عمل التلميذات، کما أُعد اختباراً "للمرونة الفکرية، وآخر للمهارات الحياتية"، وبطاقة ملاحظة للمهارات البيئية الأدائية. وتم تنفيذ تجربة البحث في مدرسة (السيدة خديجة بنت خويلد الإعدادية بنات) في العام الدراسي 2016/ 2017م باستخدام التصميم التجريبي ذا المجموعة الواحدة من خلال التطبيقين القبلي والبعدي. وتوصلت نتائجها إلى أن استخدام استراتيجية عباءة الخبير في تدريس الجغرافيا کان له أثر فعال في تنمية المرونة الفکرية، وبعض المهارات الحياتية لدى تلميذات الصف الثاني الإعدادي Abstract: The research aimed at identifyig the effect of using mantle of the expert strategy for teaching the Unit of "Our Arab Countries" to develop the intellectual flexibility and some life skills among second year Preparatory School Pupils. To achieve this aim, the selected unit was redesigned using the expert's mantle strategy, a geography teacher's guide was prepared for teaching, student work sheets were also prepared, and a test for "intellectual flexibility, post-life skills" and an observation card for environmental practical skills. The research experiment was carried out at Khadija Bint Khuwailad Preparatory School for Girls in the academic year 2016/2017 using the experimental design of the one group Pre-Post test. The results found that the use of mantle of the expert strategy for geography teaching had an effective effect on developing intellectual flexibility and some of the life skills among second-year pupils | ||||
Keywords | ||||
استراتيجية عباءة الخبير; الجغرافيا; المرونة الفکرية; المهارات الحياتية. The mantle of the expert - geography - intellectual flexibility - life skills | ||||
Statistics Article View: 216 PDF Download: 329 |
||||