بيئة تدريب إلكترونية قائمة علي المشروعات وفاعليتها في إكساب ريادة الأعمال لدي طلاب التعليم الفني بكلية التربية Online training environment In acquiring entrepreneurship among students of technical education at the College of Education | ||||
مجلة دراسات تربوية واجتماعية | ||||
Volume 29, Issue 7.1, July 2023, Page 11-46 PDF (1.21 MB) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/jsu.2023.341723 | ||||
![]() | ||||
Authors | ||||
محمود جابر أحمد* 1; وائل رمضان عبد الحميد* 2; أسماء السيد محمد عبد الصمد* 3 | ||||
1المعيد بقسم تكنولوجيا التعليم - كلية التربية – جامعة حلوان | ||||
2أستاذ تكنولوجيا التعليم ووكيل الكلية لشئون التعليم والطلاب كلية التربية – جامعة حلوان | ||||
3أستاذ تكنولوجيا التعليم المساعد كلية التربية – جامعة حلوان | ||||
Abstract | ||||
هدف البحث الحالي إلى دراسة فاعلية بيئة تدريب إلكترونية قائمة على المشروعات في تنمية ريادة الأعمال لدي طلاب شعب التعليم الفني بكلية التربية جامعة حلوان، ولتحقيق أهداف البحث والوصول للنتائج تم تطبيق البحث على عينة قوامها (30) طالبا وطالبة من طلاب الفرقة الثانية شعب التعليم الفني (الصناعي و التجاري )، واعتمد الباحث على المنهج شبه التجريبي ذو المجموعة الواحدة، واستخدم الباحث أداة لجمع المعلومات: اختبار التحصيل المعرفي لريادة الأعمال إعداد الباحث، وقد توصلت النتائج إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.01) بين متوسطي درجات طلاب المجموعة التجريبية بين القياسين القبلي والبعدي على درجات اختبار التحصيل المعرفي لريادة الأعمال والدرجة الكلية لصالح القياس البعدي. The current research aimed to study the effectiveness of an electronic training environment based on projects in the development of entrepreneurship among students of the technical education divisions at the Faculty of Education, Helwan University, and to achieve the objectives of the research and access to the results, the research was applied to a sample of (30) male and female students from the second year of the technical education divisions (industrial and commercial), and the researcher relied on the semi-experimental approach with one group, and the researcher used a tool to collect information: The results found that there were statistically significant differences at the level of (0.01) between the average scores of the experimental group students between the pre- and post-measurements on the scores of the cognitive achievement test for entrepreneurship and the total score in favor of the post-measurement | ||||
Keywords | ||||
بيئة تدريب إلكترونية; التعلم القائم علي المشروعات; ريادة الأعمال.E-Training Environment - Project based learning; Entrepreneurship | ||||
Statistics Article View: 100 PDF Download: 150 |
||||