نمط المناقشات الإلكترونية وأثره في تنمية الطلاقة الشفوية باللغة الإنجليزية لطلاب المرحلة الثانوية | ||||
مجلة دراسات تربوية واجتماعية | ||||
Volume 29, Issue 7.1, July 2023, Page 152-205 PDF (1.47 MB) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/jsu.2023.342691 | ||||
![]() | ||||
Authors | ||||
أمنية محمد إسماعيل عبد القادر* 1; وائل رمضان عبد الحميد* 2; نيفين محمد الجباس* 3 | ||||
1معلم لغة إنجليزية بمحافظة الوادي الجديد | ||||
2أستاذ تكنولوجيا التعليم ووكيل الكلية لشئون التعليم والطلاب كلية التربية – جامعة حلوان | ||||
3أستاذ تكنولوجيا التعليم المساعد كلية التربية – جامعة حلوان | ||||
Abstract | ||||
هدف البحث الحالي إلى تحديد أثر نمط المناقشات الالكترونية (موجهة- حرة) في تنمية مهارات الطلاقة الشفوية لدى طلاب المرحلة الثانوية بمحافظة الوادي الجديد. وتحددت عينة البحث من (60) طالبة من طالبات الصف الاول الثانوي بمدرسة نجيب الثانوية بنات بمحافظة الوادي الجديد وتم تقسيم العينة إلى مجموعتين تجريبيتين تكونت كل مجموعه من (30) طالبة –المجموعة الأولى يدرسون بنمط المناقشة الموجهة، والمجموعة الثانية يدرسون بنمط المناقسة االحرة، وتضمنت أدوات البحث الآتي: مقياس التقدير اللفظي لاداء مهارات الطلاقة الشفوية (إعدادالباحثة)،. وأسفرت نتائج البحث عن وجود أثر لنمط المناقشات الالكترونية (موجهة- حرة) في تنمية مهارات الطلاقة الشفوية لدى طلاب المرحلة الثانوية بمحافظة الوادي الجديد لصالح المناقشة الموجهة. The current research aimed to determine the effectiveness of electronic discussions (directed - free) on the development of oral fluency skills among secondary school students in New Valley Governorate. The research sample was determined from (60) female students from the first year of secondary school at Najib Secondary School for Girls in the New Valley Governorate, and the sample was divided into two experimental groups, each group consisted of (30) students - the first group studying in the style of directed discussion, and the second group studying in the style of free competition, and the research tools included the following: Verbal assessment scale for the performance of oral fluency skills (prepared by the researcher). The results of the research resulted in an effect of the pattern of electronic discussions (directed - free) in the development of oral fluency skills among secondary school students in the New Valley Governorate in favor of the directed discussion. | ||||
Keywords | ||||
(نمط المناقشات الالكترونية; الطلاقة الشفوية).(pattern of electronic discussions؛ oral fluency) | ||||
Statistics Article View: 135 PDF Download: 125 |
||||