- [1] Bussière, J., & Wohl, B. L. (2017). Ancient Lamps in the J. Paul Getty Museum. Los Angeles: J. Paul Getty Museum, ff 32.
- [1] على الرغم من متانة المسارج وتماثيل التراكوتا المصبوبة عن طريق القالب، فإنها تتعرض في بعض الأحيان في للانقسام على طول اللحامات الأفقية التي تصل بين الجزء العلوي والسفلي للقطعة، وإن كانت هذه الحوادث قليلة الحدوث، انظر:
- Howland, R, H, (1958), Greek Lamps and their Survivals, (The Athenian Agora: results of excavations conducted by the American School of Classical Studies at -Athens) (4), American School of Classical Studies at Athens, Princeton, 58-59.
- [1] Bailey, D. M., (1972), Greek and Roman Pottery Lamps. Trustees of British Museum. London, 12.
- [1] Abou Elfadaly, S, (2016), La collection des lampes de poterie Du Musée Copte au Caire, Ph.D. Theses, Università degli studi di Messina, 19.
- [1] Arnold, D., (1980), “Keramik” in: LÄ. 3, cols (394–395),Wiesbaden,.
- [1] Abou Elfadaly, S, (2016), 16.
- [1] هذه القطعة محفوظة بالمتحف المصري بالقاهرة تحت رقم JE.90242. انظر:
- Masoud. A, (2014), “Symposium and Ithyphallic Figures from Saïs, Egypt”, GM 242, 26-27, pls. III. A,b,c,d; IV, a,b.
- [1] Bailey, D. M., (1988), A catalogue of the lamps in British Museum, vol. III, Roman Provincial Lamps, (London), pl. 16, Q. 1723.
- [1] أبرز هذه الاحتفالات الدينية: احتفالات المشاعل للمعبودة نيت في سايس بالدلتا وإسنا بصعيد مصر، أعياد إيزيس، أعياد حورس، احتفالات أوزير في شهر كهيك، انظر:
- Abdelwahed, Y., (2015), The Illumination of Lamps (Lychnokaia) for Neith in Sais/Esna in Greco- Roman Egypt, Abgadiyat Issue No. 10, (2015), 31-45.
- [1] Abdelwahed, Y, (2015), 35.
- [1] Davies, N. G. (1924), “A Peculiar Form of New Kingdom Lamp”, JEA 40:1, 10–13.
- [1] Walters, H, B., (1914), Catalogue of the Greek and Roman lamps, London: William Cloews and sons, limited, VX.
- [1] هالة السيد ندا: (2002)، المسارج الفخارية في العصرين اليوناني والروماني "دراسة لمجموعة المسارج من المتحف المصري"، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية الآداب، جامعة طنطا، ، ص 22.
- [1] Abou Elfadaly, S, (2016), 22-23.
- [1] Masoud. A, (2014), 36. pl. IX.e.
- [1] Masoud .A, (2014), 37.
- [1] Olivier, A. (2008), Social status of elite women of the New Kingdom of ancient Egypt: A comparison of artistic features (University of South Africa), 88, fig. 44.
- [1] Robins, G. )1996(, Dress, undress, and the representation of fertility and potency in new Kingdom Egyptian Art, in: Kampen, N. B. (ed.), Sexual in Ancient Art, Near East, Egypt, Greece, and Italy (Cambridge), ff.30.
- [1] Masoud, A., 37.
- [1] Abdelwahed, Y., (2016), “The Soucheia of the Arsinoite Nome in Graeco-Roman Egypt”, Minia Journal of Tourism and Hospitality Research Vol. 1, Issue 2, December, 2016, 214-134.
- [1] هناك العديد من الأمثلة حول تصوير المتوفى بشكل منفرد على اللوحات الجنائزية وشواهد القبور في كوم أبوبللو، سواء كان المتوفى رجلا أم سيدة، على سبيل الذكر لا الحصر، انظر كل من:
- Walker, S& Bierbrier, M. (1997), Ancient Faces: Mummy Portraits from Roman Egypt (London) ff 153, Pls. 269, 170; Hooper, A. F., (1961), Funerary Stelae from Kom Abou Bellou (Ann Arbor) No.175, Pls. IX, c. , XII,c, XVI, d; El-Nassery, S& Wagner, G., (1978), Nouvelles Stèles de Kom Abu Bellou, BIFAO 78, 255 Pl. LXXXIV No. 52; Parlasca, K, (1999), Augenblicke : Mumienporträts und ägyptische Grabkunst aus römischer Zeit (München) 254 Abb.158.
- [1] Hooper, A. F., (1961), 171, pl. XII, d.
- [1] Rotroff, S. (1996), The missing Krater and the Hellenistic symposium: drinking in the age of Alexander the Great, Univ. of Canterbury (New Zealand), figs. 1, 6.
- [1] Dentzer, J.-M. (1982), Le motif du banquet couché dans le Proche-Orient et le Monde Grec du VII au IV siècle avant j.-c. (Rome): 78.
- [1] Moretti, M, (1961), Tarquinia: La Tomba della Nave (Lerici,), 18.
- [1] Steingraber, S, (2006), Abundance of Life: Etruscan Wall Painting, Los Angeles: Getty Publications, p. 9.
- [1] Otto, B., (1995), Etruscan Art, Yale University Press, ff 269.
- [1] Bonfante, L. (2000), “Daily Life and Afterlife.”, In: L. Bonfante (ed.) Etruscan Life and Afterlife, A Handbook of Etruscan Studies. Detroit: Wayne State University Press, ff 241.
- [1] Ewald, B. C., (2018), Attic Sarcophagi: Myth Selection and the Heroising Tradition, In: (ed). Lucy Audley-Miller and Beate Dignas, Wandering Myths: Transcultural Uses of Myth in the Ancient World, (Berlin/Boston: Walter de Gruyter GmbH), 221, fig.4.
- [1] هذا التابوت محفوظ بالمتحف الوطني بسالونيك تحت رقم inv. 1246. انظر:
- Kintrup, C. (1999), Attische Sarkophage mit Schlachtszenen. Microform (Marburg), no. 218; Ewald, B. C., (2018), fig. 11.
- [1] Pauline, P.S& François L, (2004), “Banquet”, in: Thesaurus Cultus et Rituum Antiquorum (ThesCRA), vol.II, Los Angeles, Paul Getty Museum, 265, pl. 58, n° 28.
|