اتجـاهـات طالبـات برنامـج التربيـة الخـاصـــة بجامعـة الامارات نحو تخصصاتهـم الأكاديميـة وفق مجموعة من المتغيرات الديمغرافية Attitudes of female students in the special education program at the United Arab Emirates University towards their academic specializations according to a set of demographic variables | ||||
مجلة التربية الخاصة والتأهيل | ||||
Article 2, Volume 17, Issue 61.1, May 2024, Page 1-34 PDF (1013.94 K) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/sero.2024.353353 | ||||
![]() | ||||
Authors | ||||
عوشة أحمــد المهــيري1; اشرف محمـــد مصطفـــى1; انوار أحمـــد العــامــري2 | ||||
1جامعة الامارات | ||||
2جامعة الامارات العربية المتحدة | ||||
Abstract | ||||
هدفت الدراسة إلى التعرف على اتجاهات طالبات التربية الخاصة الخاصة بجامعة الامارات نحو تخصصاتهم الأكاديمية وفق المتغيرات الديمغرافية التالية "السنة الدراسية، مسار التخصص". تكونت عينة الدراسة من (102) طالبة. وقد استخدم الباحثون مقياس اتجاهات الطالبات نحو تخصصهم الأكاديمي (إعداد الباحثين)، اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي، وأظهرت نتائج الدراسة أنه توجد اتجاهات إيجابية لدى طالبات التربية الخاصة نحو تخصصهم الأكاديمي على مجالات الدراسة. كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين اتجاهات طالبات التربية الخاصة في جامعة الإمارات باختلاف السنة الدراسية (السنة الأولى-السنة الثانية- السنة الثالثة- السنة الرابعة)، وأظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين اتجاهات طالبات التربية الخاصة في جامعة الإمارات باختلاف التخصص (موهبة وتفوق-إعاقات بسيطة ومتوسطة- إعاقات حسية- إعاقات شديدة). Abstract The study aimed to identify the attitudes of special education students at the United Arab Emirates University towards their academic specializations according to the following demographic variables "grade level, specialization path". The study sample consisted of (102) female students. The researchers used the scale of students' attitudes towards their academic specialization (prepared by the researchers), the study relied on the descriptive approach, and the results of the study showed that there are positive attitudes among special education students towards their academic specialization on the fields of study, The results also showed that there were no statistically significant differences between the attitudes of special education students at the United Arab Emirates University according to the academic year (first year - second year - third year - fourth year), and the results showed that there were no statistically significant differences between the attitudes of special education students at the United Arab Emirates University in different specializations (talent and gifted – mild &moderate disabilities - sensory disabilities - severe disabilities). | ||||
Keywords | ||||
الاتجاهات; برنامج التربية الخاصة; التخصص الأكاديمي. Attitudes - special education program - academic specialization | ||||
Statistics Article View: 88 PDF Download: 92 |
||||