تفعيل تطبيق الإدارة الرقمية لتقليل الهدر التربوي بالتعليم قبل الجامعي في مصر ( تصور مقترح ) | ||
المجلة التربوية لتعليم الکبار | ||
Articles in Press, Accepted Manuscript, Available Online from 19 May 2024 | ||
Document Type: ملخصات لرسائل | ||
DOI: 10.21608/altc.2024.283028.1139 | ||
Author | ||
صفية أحمد عرفان جبالى صفية أحمد عرفان جبالى* | ||
كلية التربية - جامعة اسيوط | ||
Abstract | ||
هدف هذا البحث إلى معرفة الأسس النظرية للإدارة الرقمية ، والإطار الفكري للهدر التربوي ، ووضع تصور مقترح لتفعيل تطبيق الإدارة الرقمية لتقليل الهدر التربوي بالتعليم قبل الجامعي في مصر ، ولستخدم البحث المنهج الوصفي . وقد توصلت البحث إلى عديد من النتائج ، منها : هناك معوقات كثيرة تحول دون تطبيق الإدارة الرقمية في المدارس الحكومية بمصر ، مثل : - قلة وجود أجهزة رقمية متطورة في المدارس - قلة عدد المديرين والمعلمين القادرين علي استخدام تكنولوجيا المعلومات والاتصال في الإدارة والتدريس . - ضعف ملائمة المناهج المدرسية الحالية لوظائف التقنيات الرقمية . وقدم البحث فى نهايته تصوراً مقترحاً لتفعيل تطبيق الإدارة الرقمية لتقليل الهدر التربوي في المدارس الحكومية في مصر . This research aimed to know the theoretical foundations of digital administration, the intellectual framework of educational attrition, and develop a proposed vision for activating the application of digital administration to reduce educational attrition in pre-university education in Egypt. The research will use the descriptive method. The research reached many results, including: There are many obstacles that prevent implementation digital administration in public schools in Egypt, such as: - The lack of advanced digital devices in schools- The small number of principals and teachers who are able to use information and communication technology in administration and teaching - Weak suitability of current school curricula for the functions of digital technologies. At the end of the research, the research presented a proposed vision for activating the application of digital administration to reduce educational attrition in Government schools in Egypt. | ||
Keywords | ||
الإدارة الرقمية; الهدر التربوى; التعليم قبل الجامعى | ||
Statistics Article View: 129 |