A Study on Attitude in China’s Political News Discourse in the Light of Appraisal Theory: The Case of the Russia-Ukraine crisis reports | ||||
مجلة کلية الأداب - جامعة السويس | ||||
Articles in Press, Accepted Manuscript, Available Online from 23 May 2024 | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/jfask.2024.287320.1143 | ||||
![]() | ||||
Author | ||||
Heba Awny Abd El Hamid ![]() | ||||
Cairo, Egypt | ||||
Abstract | ||||
تبحث هذه الدراسة في كيفية استخدام اللغة التقييمية في نصين إخباريين صينيين بهدف فهم كيف يتم عرض الأزمة الروسية الأوكرانية في وسائل الإعلام الصينية. تم إجراء تحليل النصين بشكل أساسي من حيث مواقفهما التقييمية للأزمة الروسية الأوكرانية بإستخدام نظرية Appraisal Theory Martin and White (2005) بهدف استكشاف وتفسير المواقف المخفية وراء النصوص الإخبارية. وأظهرت نتائج الدراسة أن استخدام موارد الحكم يشكل النسبة الأكبر، تليها موارد التأثير، واستخدام موارد التقدير هو الأقل. الاستنتاج الآخر المستخلص من دراسة النصين هو أن نسبة موارد المواقف السلبية أكبر بكثير من موارد المواقف الإيجابية. This study investigates the use of evaluative language in two Chinese political news texts to obtain an ideological understanding of how the Russia-Ukraine crisis is shaped and reflected by appraisal resources in Chinese media. The analysis of the two texts is conducted mainly in terms of their attitudes based on the Appraisal Theory by Martin and White (2005) to explore the distribution of attitude language resources in the data, and interpret the attitude hidden behind the news texts. The findings of the study show that the use of judgement resources accounts for the largest proportion, followed by affect resources, and the use of appreciation resources is the least. Another conclusion drawn from the investigation of the two texts is that the proportion of negative attitude resources is much larger than that of positive attitude resources. | ||||
Keywords | ||||
الكلمات الدالة: نظرية Appraisal Theory; المواقف التقييمية; النصوص الإخبارية الصينية; الأزمة الروسية الأوكرانية | ||||
Statistics Article View: 69 |
||||