سيميائية الصوت في الغزل العذري | ||||
المجلة العلمیة لکلیة الآداب-جامعة أسیوط | ||||
Articles in Press, Accepted Manuscript, Available Online from 27 June 2024 | ||||
Document Type: بحوث علمية محکمة | ||||
DOI: 10.21608/aakj.2024.295145.1780 | ||||
![]() | ||||
Author | ||||
عاطف عبدالعليم ![]() | ||||
کلية الآداب جامعة أسيوط | ||||
Abstract | ||||
يقوم هذا البحث على استقراء العلامات الإشارية الناتجة عن الصوت في نتاج ثلاثة من شعراء الغزل العذري، والصوت هنا هو صوت الذات الإنسانية المتأرجح بين الارتفاع والانخفاض، فالنبرات الصوتية تستطيع أن تخبر عن مشاعر الفرح أو الحزن أو الغضب أو الرضا وغيرها من المشاعر، وصوت الحيوان، ونعيب الغراب، ونواح الحمام، وبعض الأصوات الناتجة عن الطبيعة بما تحمله هذه الأصوات من دلالات لها ارتباط برؤية الذات، والصوت يحتل أهمية كبيرة في السياق العذري، فهو الأداة الأولى في التواصل، وله ارتباط كبير بالمشاعر الإنسانية؛ فالصوت يمتلك فاعلية التبليغ والتأثير في الآخر، كما أن التحليل السيميائي للصوت لا يكتفي بالدلالات المباشرة وإنما يتعداها إلى الدلالات الإيحائية أو ما وراء المعاني. This research is based on extrapolating the indicative signs produced by sound in the literary works of three poets of courtly love poetry. Sound, in this context, refers to the voice of the human self, fluctuating between highs and lows. Vocal tones can express feelings of joy, sadness, anger, satisfaction, and other emotions. It also includes the sounds of animals, such as the camel, the cawing of the crow, the wailing of the dove, and some other sounds produced by nature, each carrying connotations connected to the poet's perspective. Sound holds significant importance in the Udhari context as it is the primary tool for communication and is closely linked to human emotions. The voice possesses the power to convey messages and influence others effectively. Additionally, the semiotic analysis of sound goes beyond direct meanings to include suggestive connotations or underlying meanings and implications. | ||||
Keywords | ||||
السيميائية; سيميائية الصوت; الشعر العذري | ||||
Statistics Article View: 206 |
||||