تقدير الفاعل المحذوف في "المحرر الوجيز" من بدء سورة الفاتحة إلى نهاية سورة النساء - دراسة نحوية دلالية | ||||
مجلة کلية الاداب.جامعة المنصورة | ||||
Volume 74, Issue 74, January 2024 | ||||
Document Type: العلوم الانسانیة الأدبیة واللغات | ||||
DOI: 10.21608/artman.2023.237874.2318 | ||||
![]() | ||||
Authors | ||||
السعيد زبيبة ![]() | ||||
1جامعة المنصورة کلية الآداب | ||||
2ليسانس لغة عربية ودراسات إسلامية | ||||
Abstract | ||||
ملخص البحث أشار هذا البحث لنوع من تقدير المحذوف في كتاب (المحرر الوجيز) لابن عطية، وهو تقدير الفاعل، ووضّح أنَّ هناك ستة مواضع من بدء سورة الفاتحة إلى نهاية سورة النساء قدّر ابن عطية فيها فاعلا، ثلاث منها مع الفعل الماضي، وثلاث مع الفعل المضارع. وتبين من خلال البحث أنَّ الأفعال المضارعة التي قدر لها فاعلا تبدأ بـ(ياء) الغائب، واثنين منهما جاء التقدير بسبب اختلاف القراءة. الأفعال الماضية التي قدر ابن عطية لها فاعلا جاءت في سياق الاستثناء المفرغ، وفي سياق الذم، وحذف الفاعل المضاف وأقيم المضاف إليه مكانه. Research Summary This research indicated a type of estimation of the omitted in the book (Al-Muharrir Al-Wajeez) by Ibn Atiyya, which is the estimation of the subject, and it clarified that there are six places from the beginning of Surat Al-Fatihah to the end of Surat An-Nisa in which Ibn Atiyya estimated a subject, three of which are with the past tense, and three with the present tense. It was found through the research that the present tense verbs for which a subject was estimated begin with a third person (yaa), and two of them were estimated due to a difference in reading. The past verbs for which Ibn Attiya assigned a subject came in the context of the empty exception, and in the context of slander, and the added subject was deleted and the genitive genitive was placed in its place. | ||||
Keywords | ||||
تقدير; المحذوفات; الإضمار; المحرر; الوجيز | ||||
Statistics Article View: 114 |
||||