فرغل, ., زكريا, . (2024). سيمولوجيا الوجوه واثرها التعبيري في تشكيل العمل الفني Semiotics of Faces and Their Expressive Impact in Forming the Artwork. EKB Journal Management System, 8(2), 174-207. doi: 10.21608/jfea.2024.368860
اماني فرغل; رضوي زكريا. "سيمولوجيا الوجوه واثرها التعبيري في تشكيل العمل الفني Semiotics of Faces and Their Expressive Impact in Forming the Artwork". EKB Journal Management System, 8, 2, 2024, 174-207. doi: 10.21608/jfea.2024.368860
فرغل, ., زكريا, . (2024). 'سيمولوجيا الوجوه واثرها التعبيري في تشكيل العمل الفني Semiotics of Faces and Their Expressive Impact in Forming the Artwork', EKB Journal Management System, 8(2), pp. 174-207. doi: 10.21608/jfea.2024.368860
فرغل, ., زكريا, . سيمولوجيا الوجوه واثرها التعبيري في تشكيل العمل الفني Semiotics of Faces and Their Expressive Impact in Forming the Artwork. EKB Journal Management System, 2024; 8(2): 174-207. doi: 10.21608/jfea.2024.368860
سيمولوجيا الوجوه واثرها التعبيري في تشكيل العمل الفني Semiotics of Faces and Their Expressive Impact in Forming the Artwork
ملخص البحث باللغة الانجليزية :
Facial semiology, or the science of facial signals, is an important branch of semiology that studies signs and symbols in social and cultural life. This science focuses on how human faces are interpreted and perceived as a means of conveying a variety of meanings and emotions. Faces play a crucial role in human communication, expressing emotions, thoughts, and cultural identities in ways that go beyond words. It is concerned with understanding and interpreting different facial expressions and the meanings they carry in various social and cultural contexts. Facial semiology involves analyzing visual elements such as the eyes, mouth, eyebrows, and facial wrinkles, and how these elements contribute to conveying emotions and thoughts.
In this research, we will review the role of the expressive dimensions of facial semiology in shaping textile artwork. We will address the impact of facial expressions in conveying emotions and artistic messages within this type of art.
The research problem lies in how facial semiology can enrich the expressive aspect of artistic work. The research aims to enrich the expressive aspect of artistic work through facial semiology and to deepen the philosophical and formative thought of the expressive trend to enrich textile work. The importance of the research lies in confirming the integration between different fields of arts, especially the fields of painting and textiles, and benefiting from this in achieving aesthetic values in artistic work. The research results indicate that using semiology in teaching visual arts can enhance students' ability to communicate and express their feelings and emotions more effectively. The research recommends enhancing cooperation between the fields of visual arts, psychology, anthropology, and media studies to gain a deeper understanding of how semiology affects artistic expression.
التعبير عن الوجة الانساني في الفكر المعاصر. الهيئه المصريه العامة للكتاب.
2) اسماعيل شوقي. (1999).
الفن و التصميم. القاهره: مطبعه العمرانيه للاوفيست.
3) حسن محمد حسن. (1992).
مذاهب الفن المعاصر( الرؤية التشكيليه للفن الحديث). القاهره: دار الفكر العربي.
4) فاروق بسيوني. (1995).
قرائه اللوحه في الفن الحديث. القاهره: دار الشروق.
5) محمود بسيوني. (1994).
اسرار الفن التشكيلي. القاهرة: عالم الكتب.
رسائل علمية:
6) حكمت بركان. (1982).
اساليب التعبير عن الموضوع النصر في الفن المصري القديم و فنون بلاد النهرين. رساله ماجستير، كليه التربيه الفنيه، جامعه حلوان.
7) شادي فرغلي عبدالحفيظ. (2006).
السمات التعبيرية في المرحلة المبكرة لاعمال عبدالرحمن النشارفي ضوء المدرسه التعبيرية الحديثة. رساله ماجستير، كليةالتربيه الفنيه ، جامعة حلوان.
مراجع أجنبية:
Feeling and Form:A Theory of Art Developed from Philosophy in a New S. K. Langer. Key
8) Charles Scribner's Sons1953)
مقالات ودوريات:
9) أسماء الدسوقي أمين. (2021).
سيميولوجيا الوجه اإلنسانى داخل الصورة البصرية بين التعبيرية والتراكمية الذهنية فى فن الرسم. بحوث في التربية الفنية والفنون، المجلد )22 ،)العدد: 2 .
10) أيمن أحمد العربي، جمعه حسين عبدالجواد. (2016).
العلاقة التكاملية بين التفكير الإبداعي و النسيج المباشر مدخل لإثراء النسجيات اليدوية. مجلة العمارة والفنون والعلوم الإنسانية مجلد2،عدد 6.
11) باناعمه، هناء أحمد سالم. (2022).
السيميائية كلغة بصرية لتحقيق مفهوم الإسقاط النفسي في الفن: تجربة ذاتية. المؤسسة العربية للاستشارات العلمية وتنمية الموارد البشرية ع 79 , ج1.
12) رضوي ابراهيم زكريا. (2021).
العلاقه التفاعليه بين مورفولوجيا المشغولة النسجية و تقدير الذات لدي طلاب الفرقه الاولي بقسم التربيه الفنية . جمعيه امسيا مصر التربيه عن طريق الفن، ع 26.
13) سميه عبدالمجيد، منال عبدالعال. (2016).
المتغيرات التشكيليه في الاعمال النسجيه الفنيه المصريه المعاصره. جمعيه امسيا مصر التربيه عن طريق الفن.
14) شادي فرغلي عبدالحفيظ. (2006).
السمات التعبيرية في المرحلة المبكرة لاعمال عبدالرحمن النشارفي ضوء المدرسه التعبيرية الحديثة. رساله ماجستير، كليةالتربيه الفنيه ، جامعة حلوان.
15) غادة عبد المنعم. (2008).
مقومات التشكيل النسجي و دورها في تحقيق قيم تعبيريه في النسجيات اليدوية. المجلة المصريه للدراسات المتخصصة، ع6.
16) مصطفى، أشرف عبدالفتاح. (2012).
أثر بعض التقنيات على جماليات المعلقة النسجية المستوحاة من المدرسة التأثيرية. المؤتمر العلمي السنوي العربي الرابع: إدارة المعرفة وإدارة رأس المالالمؤتمر العلمي السنوي العربي الرابع: إدارة المعرفة وإدارة رأس المال المنصورة: كلية التربية النوعية - جامعة المنصورة.