فعالية برنامج علاجي سلوكي في تنمية الإدراك البصري لدى عينة من الأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد | ||||
مجلة کلية الاداب.جامعة المنصورة | ||||
Volume 75, Issue 75, August 2024 | ||||
Document Type: العلوم الانسانیة الأدبیة واللغات | ||||
DOI: 10.21608/artman.2024.268508.2521 | ||||
![]() | ||||
Author | ||||
فاطمه محمود على على كسيره ![]() | ||||
كلية الآداب جامعة المنصورة | ||||
Abstract | ||||
هدفت الدراسة إلى التحقق من فعالية برنامج علاجي سلوكي في تنمية الإدراك البصري لدى عينة من الأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد، وتكونت عينة الدراسة من (6) من أطفال اضطراب طيف التوحد، تتراوح أعمارهم ما بين (5) إلى (8) سنوات، وتم استخدام مقياس أبعاد الإدراك البصري لأطفال اضطراب طيف التوحد، وهو مُعد لأغراض الدراسة من قبل الباحثة، كما تم التحقق من خصائصه السيكومترية. وتوصلت نتائج الدراسة إلى أنه توجد فروق جوهرية ذات دلالة إحصائية بين متوسطي رتب الأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد في أبعاد الإدراك البصري لصالح التطبيق البعدي، وعدم وجود فروق جوهرية ذات دلالة إحصائية بين متوسطي رتب الأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد The study aimed to verify the effectiveness of a behavioral therapy program in developing visual perception among a sample of children with autism spectrum disorder. The study sample consisted of (6) children with autism spectrum disorder, whose ages ranged from (5) to (8) years. A measure of the dimensions of visual perception for children with autism spectrum disorder, which was prepared for the purposes of the study by the researcher, and its psychometric properties were verified. The results of the study concluded that there are significant differences with statistical significance between the average ranks of children with autism spectrum disorder in the dimensions of visual perception in favor of the post-application, and that there are no significant differences with statistical significance between the average ranks of children with autism spectrum disorder. | ||||
Keywords | ||||
برنامج علاجى; التوحد; الادراك البصري | ||||
Statistics Article View: 250 |
||||