االتوجيه النحوي والصرفي والدلالي للقراءات القرآنية الواردة في قوله تعالى:: ﴿أرسله معنا غداً يرتع ويلعب﴾ Grammatical, morphological and semantic guidance for the Qur’anic readings contained in the Almighty’s saying: | ||||
مجــلة کلية اللغة العربية بأســيوط | ||||
Volume 43, Issue 2, August 2024, Page 916-944 PDF (497.73 K) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/jfla.2024.308420.1407 | ||||
![]() | ||||
Author | ||||
فايزة بنت ريس المرضاح ![]() | ||||
قسم النحو والصرف وفقه اللغة- كلية اللغة العربية بجامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية | ||||
Abstract | ||||
تتعدد القراءات القرآنية في الآية الواحدة، ولكل قراءة توجيه يعلل لها، ويدلل على ذلك بأدلة، ويحتج لما ذهب إليه واختاره من توجيه، وقد جاء هذا البحث يتناول التوجيه للقراءات الواردة في قوله تعالى: ﭽ ﯦ ﯧﭼ التي بلغ عددها إحدى وعشرين قراءة، محاولة الجمع بين كل القراءات الواردة في هذه الآية، والبحث عن التوجيهات النحوية والصرفية والدلالية في التوجيهات للقراءات المختلفة في الآية، وأثر هذه التوجيهات في المعنى. There are many Qur’anic readings in one verse, and each reading has a guidance that explains it, and proves that with evidence, and uses evidence for the guidance that he went to and chose. This research deals with the guidance for the readings mentioned in the Almighty’s saying: ﯧ ﯦ ﯧ ﯧ, which numbered twenty-one readings, an attempt Combining all the readings contained in this verse, and searching for grammatical, morphological, and semantic directions in the directions for the different readings in the verse, and the effect of these directions on the meaning. | ||||
Keywords | ||||
التوجيهات النحوية والصرفية، الدلالة، القراءات القرآنية. Grammatical And Morphological Directions; Semantics; Qur’anic Readings | ||||
References | ||||
المصادر والمراجع
| ||||
Statistics Article View: 140 PDF Download: 142 |
||||