The Impact of AI Chat Tools on Enhancing Programming Education on University Students. تأثير أدوات الدردشة بالذكاء الاصطناعي على تعزيز تعليم البرمجة لدى طلاب الجامعة | ||||
المجلة العلمية لعلوم التربية النوعية | ||||
Volume 19, Issue 19, June 2024, Page 2032-2060 PDF (733.04 K) | ||||
Document Type: أبحاث علمیة | ||||
DOI: 10.21608/sjsep.2024.304164.1118 | ||||
![]() | ||||
Authors | ||||
دعاء محمد أبو راشد أمين ![]() ![]() ![]() | ||||
1كلية التربية النوعية جامعة دمياط | ||||
2كلية التربية النوعية جامعة دمياط | ||||
Abstract | ||||
This study aimed to investigate the effectiveness of AI chat tools, specifically Chat GPT and Google BARD , in improving programming education for University Students. . The study evaluated the impact of these tools on students' learning experience, code quality improvement. This paper aims to assess the effectiveness of AI chat tools, particularly ChatGPT and Google BARD, in enhancing programming education for University Students . The paper involved a diverse sample of students from Students of Faculty of Specific ,Education Computer Teacher Preparation Department, Damietta University. who were introduced to these AI tools in their coursework. The tools facilitated programming by converting textual guidance into interactive learning experiences, mimicking real-time teaching for students. Various methods, such as adaptive learning techniques and peer collaboration features, were implemented to tailor the learning process to individual student needs. Tools were evaluated using surveys, performance assessments, and error analysis techniques. The final evaluation showed significant improvements in code quality and problem-solving skills. Based on these findings, the paper recommends the broader integration of AI chat tools into programming curricula, emphasizing the need for user-friendly interfaces and adaptive feedback to maximize learning outcomes. هدفت الورقة البحثية إلى قياس تأثير أدوات الدردشة بالذكاء الاصطناعي ChatGPT وGoogle BARD في تعزيز تعليم البرمجة لطلاب كلية التربية النوعية قسم إعداد معلم الحاسب الآلي بجامعة دمياط، حيث تم تعريفهم بأدوات الذكاء الاصطناعي ChatGPT وGoogle BARD في مقرراتهم الدراسية وأظهر التقييم النهائي تحسينات في جودة التعليمات البرمجية ومهارات حل المشكلات وكانت نتائج الطلاب الذين يتفاعلون مع روبوتات الدردشة بالذكاء الاصطناعي أعلى في استكشاف الأخطاء وإصلاحها وكتابة تعليمات برمجية أكثر وضوحًا وقوة وساعد ذلك فى تعزيز وتحسين مهارات البرمجة لدى الطلاب، وتوصي الورقة البحثية بدمج أدوات الدردشة باستخدام الذكاء الاصطناعي في تعلم مناهج البرمجة لتحقيق أقصى قدر من نتائج التعلم وتطوير مهارات البرمجة لدى الطلاب. | ||||
Keywords | ||||
Programming education; AI chat tools; Debugging; Data collection. تعليم البرمجة، أدوات الدردشة بالذكاء الاصطناعي، تصحيح الأخطاء، جمع البيانات | ||||
Statistics Article View: 153 PDF Download: 178 |
||||