أثر مستويات الرجع (المنخفض، المعتدل، العالي) بلوحة معلومات المتعلم ببيئة قائمة على التحليلات التعليمية وعلاقتها بالتحصيل والتنظيم الذاتي لدى طلاب تكنولوجيا التعليم | ||||
مجلة دراسات تربوية واجتماعية | ||||
Volume 30, Issue 6.2, June 2024, Page 385-472 PDF (2.06 MB) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/jsu.2024.379876 | ||||
![]() | ||||
Authors | ||||
أية أحمد حسنين يوسف* 1; محمد أحمد فرج2; سهام عبد الحافظ مجاهد3; ياسر سيد الجبرتي4 | ||||
1لاستكمال متطلبات الحصول علي درجة الماجستير في التربية تخصص صحة نفسية (نظام الساعات المعتمدة) | ||||
2أستاذ تكنولوجيا التعليم ووكيل كلية التربية النوعية لشئون خدمة المجتمع وتنمية البيئة جامعة عين شمس | ||||
3أستاذ تكنولوجيا التعليم المساعد كلية التربية النوعية - جامعة عين شمس | ||||
4مدرس تكنولوجيا التعليم كلية التربية النوعية - جامعة عين شمس | ||||
Abstract | ||||
يهدف البحث إلي التعرف علي الفروق فى الحديث الذاتي الإيجابي لدي طلاب الجامعة فى ضوء بعض المتغيرات الديموجرافية ،و اشتملت عينة البحث (300) طالب وطالبة ، والمقيدين بكليات خدمة اجتماعية، تربية، تمريض، هندسة ، واستخدمت الباحثة مقياس الحديث الذاتي الإيجابي ( إعداد / الباحثة ) ، وجاءت نتائج الدراسة لتؤكد وجود فروق دالة إحصائيًا بين متوسطات درجات طلاب الجامعة على مقياس الحديث الذاتي وعوامله الفرعية والتي تُعزى للنوع (ذكور، إناث)، ووجود فروق دالة إحصائيًا بين متوسطات درجات طلاب الجامعة على مقياس الحديث الذاتي الإيجابي وعوامله الفرعية تُعزى لأثر التخصص الأكاديمي (علمي، أدبي)، ووجود فروق دالة إحصائيًا بين متوسطات درجات طلاب الجامعة على مقياس الحديث الذاتي وعوامله الفرعية تعزى للتفاعل الثنائي بين النوع (ذكور، إناث)، والتخصص الأكاديمي (علمي، أدبي) ، وعدم وجود فروق دالة إحصائيًا بين متوسطات درجات طلاب الجامعة في الدرجة الكلية لمقياس الحديث الذاتي الإيجابي ، وعاملي (العفو والتسامح، الثقة بالنفس) والتي تعزى للتخصص الأكاديمي (علمي، أدبي) ، ووجود فروق دالة إحصائيًا بين متوسطات درجات طلاب الجامعة على مقياس الحديث الذاتي الإيجابي وعوامله الفرعية تُعزى للتفاعل الثنائي بين النوع (ذكور، إناث)، والتخصص الأكاديمي (علمي، أدبي). The research aims to identify differences in positive self-talk among university students in light of some demographic variables. The research sample included (300) male and female students enrolled in colleges of social service, education, nursing, and engineering. The researcher used the positive self-talk scale (prepared by the researcher). The results of the study confirmed the presence of statistically significant differences between the average scores of university students on the self-talk scale and its sub-factors, which are attributed to gender (males, females), and the presence of statistically significant differences between the average scores of university students on the positive self-talk scale and its sub-factors, which are attributed to the effect of academic specialization. (scientific, literary), and the presence of statistically significant differences between the average scores of university students on the self-talk scale and its sub-factors due to the binary interaction between gender (male, female) and academic specialization (scientific, literary), and the absence of statistically significant differences between the average scores of university students In the total score of the positive self-talk scale, and the two factors (forgiveness and tolerance, self-confidence), which are attributed to academic specialization (scientific, literary), and the presence of statistically significant differences between the average scores of university students on the positive self-talk scale and its sub-factors, which are attributed to the bilateral interaction between gender (males, Females), and academic specialization (scientific, literary). | ||||
Keywords | ||||
الحديث الذاتي; المتغيرات الديموجرافية self; talk; demographic variables | ||||
Statistics Article View: 57 PDF Download: 62 |
||||