آليات مقترحة لتفعيل الشراكة بين جامعة الفيوم و مدارس التعليم قبل الجامعي لتحقيق التنمية المهنية المستدامة للمعلمين Proposed mechanisms to activate the partnership between Fayoum University and pre-university schools to achieve sustainable profession | ||||
مجلة جامعة الفيوم للعلوم التربوية والنفسية | ||||
Volume 18, Issue 14, September 2024, Page 306-358 PDF (970.95 K) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/jfust.2024.303830.2186 | ||||
![]() | ||||
Authors | ||||
إيناس محمد عبد السلام رشوان ![]() | ||||
1کلية التربية -جامعة الفيوم | ||||
2كلية التربية النوعية -جامعة القاهرة | ||||
3کلية التربية جامعة الفيوم | ||||
Abstract | ||||
ملخص البحث هدف البحث إلى اقترح بعض الآليات لتفعيل الشراكة بين جامعة الفيوم ومدارس التعليم قبل الجامعي لتحقيق التنمية المهنية المستدامة للمعلمين.وقد استخدم البحث المنهج الوصفي التحليلي وقد تم استخدام الاستبيان علي عينة عشوائية قوامها(600) من مدير،وكيل وأخصائي ، بمدارس (الابتدائي،الاعدادي،والثانوي بنوعيه) في محافظة الفيوم وتوصل البحث إلى بعض الآليات منها :دعم مجالات وصور الشراكة بين الجامعة،والمدارس إمكانية توظيف والاستفادة من ممتلكات الجامعة لخدمة المجتمع الخارجي والتعليمي بالمحافظة. الكلمات المفتاحية التنمية المهنية المستدامة، الشراكة Research Summary The research aimed to suggest some mechanisms to activate the partnership between Fayoum University and pre-university education schools to achieve sustainable professional development for teachers. The research used the descriptive analytical method and the questionnaire was used on a random sample of (600) principals, agents and specialists in schools (primary, middle, And secondary (both types) in Fayoum Governorate. The research found some mechanisms, including: supporting areas and forms of partnership between the university and schools, the possibility of employing and benefiting from the university’s property to serve the external and educational community in the governorate. Keywords: sustainable professional development, partnership | ||||
Keywords | ||||
التنمية المهنية المستدامة; الشراكة sustainable professional development؛ partnership | ||||
Statistics Article View: 81 PDF Download: 120 |
||||