تطوير مدارس التعليم الثانوى الفنى الصناعى بالفيوم على ضوء متطلبات سوق العمل | ||||
مجلة جامعة الفيوم للعلوم التربوية والنفسية | ||||
Volume 18, Issue 14, September 2024, Page 438-473 PDF (649.85 K) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/jfust.2024.313863.2214 | ||||
![]() | ||||
Authors | ||||
هناء احمد محمود ![]() | ||||
1ادارة وسياسات تعليم | ||||
2جامعة الفيوم - کلية التربية | ||||
3جامعة الفيوم / کلية التربية / قسم التربية المقارنة | ||||
Abstract | ||||
هدف البحث إلى تطوير مدارس التعليم الثانوى الفنى الصناعى من خلال تطوير التعليم الفنى والتدريب المهنى ودوره فى دعم سوق العمل وتجسير الفجوة بين مخرجات مؤسسات التعليم الفنى ومتطلبات سوق االعمل ، وقد استخدم البحث المنهج الوصفى التحليلى وتوصل البحث إلى بعض الآليات منها: تطوير المهارات الشخصية والعملية للطلاب التفكير الإبداعي والحلول المبتكرة، إنشاء موقع الكترونى يتضمن معلومات كافية عن : المهن المتنوعة وتوصيفهاعن احتياجات سوق العمل،إعادة هيكلة مدارس التعليم الثانوى الصناعى ، من خلال استحداث تخصصات جديدة لمواكبة التغيرات العصرية المتعلقة بتكنولوجيا التدريب والإنتاج . Abstract: The research aimed to develop secondary technical industrial education schools through developing technical education and vocational training and its role in supporting the labor market and bridging the gap between the outputs of technical education institutions and the requirements of the labor market. The research used the descriptive analytical approach and reached some mechanisms, including: developing students' personal and practical skills, creative thinking and innovative solutions, creating a website that includes sufficient information about: various professions and their description according to the needs of the labor market, restructuring secondary industrial education schools, by creating new specializations to keep pace with modern changes related to training and production technology. | ||||
Keywords | ||||
تطوير; التعليم الثانوى الفنى الصناعى; سوق العمل | ||||
Statistics Article View: 107 PDF Download: 366 |
||||