توظيف طباعة الأستنسل في تنمية الإدراك البصري لدى عينة من الفئات الخاصة | ||||
المجلة المصرية للدراسات المتخصصة | ||||
Volume 12, Issue 44.2, October 2024, Page 637-656 PDF (1.48 MB) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/ejos.2024.381345 | ||||
![]() | ||||
Authors | ||||
سارة مصطفى محمد عبد الجواد ![]() | ||||
1كلية التربية النوعية - جامعة عين شمس - القاهرة - مصر | ||||
2FACULTY OF SPACIFIC EDUCATION- AIN AHAMS UNIVERSITY | ||||
Abstract | ||||
المستخلص هذه الدراسة تشير إلى مفاهيم التوحد، وبعض المشكلات الخاصة بهم، والتي تعوق تطورهم، فتتطرقت الدراسة لمشكلة الإدراك البصري،وتأثيرها على التواصل الإجتماعي، والأكاديمي، والإستجابات السلوكية سواء كانت إيجابية أو سلبية، وأعدت الباحثة بعض الأنشطة الفنية طباعة يدوية بأسلوب الأستنسل لقياس تأثيرها على أطفال التوحد. فقسمت الأنشطة لـ ( ٢٠ ) جلسة، كانت فيها تدرج الأنشطة من الأسهل إلى الأصعب. Abstract This study is focusing on the definition of autism spectrum disorder, and the problems that make children with this disorder be disable to develop their skills. The study explains the visiual perception problem, and its effect on social life , academic, behavior if its positive or negative. The researcher is using some art activities of manual printing stencil method to measure its effect on Autistic children. Moreover, the researcher puts ( 20 ) sessions to apply these activities with autistic children, ordering them from the easiest to the most difficult. | ||||
Keywords | ||||
الأدراك البصري; التوحد; الأستنسل | ||||
Statistics Article View: 106 PDF Download: 106 |
||||