تحديد مهارات الأداء الشفهي (التحدث – القراءة الجهرية) ومهارات الحوار (باللغة العربية ) اللازمة لتلاميذ الحلقة الثانية من التعليم الأساسي Determining the oral performance skills (speaking - reading aloud) and dialogue skills in the Arabic language necessary for students in the second cycle of basic education | ||||
مجلة دراسات تربوية واجتماعية | ||||
Volume 30, Issue 7.2, July 2024, Page 355-393 PDF (1.11 MB) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/jsu.2024.384942 | ||||
![]() | ||||
Authors | ||||
نورا عادل محمد الهادي ![]() | ||||
1معلم أول لغة عربية | ||||
2أستاذ المناهج وطرق التدريس كلية التربية-جامعة حلوان | ||||
Abstract | ||||
يهدف البحث إلى تحديد مهارات الأداء الشفهي (التحدث– القراءة الجهرية)، ومهارات الحوار في اللغة العربية اللازمة لتلاميذ الحلقة الثانية من التعليم الأساسي، وقد استخدمت الباحثة المنهج الوصفي التحليلي؛ حيث قامت بإعداد استبانة؛ لتعرُف آراء المعلمين حول إعداد قائمة بمهارات الأداء الشفهي (التحدث– القراءة الجهرية)، ومهارات الحوار اللازمة لتلاميذ الحلقة الثانية من التعليم الأساسي، وهي مكونة من(3) مهارات رئيسة، يندرج تحت كل مهارة رئيسة (10) مهارات فرعية، وبذلك تتكون القائمة من (30) مهارة فرعية، وقد أجريت تجربة البحث في الفصل الدراسي الثاني من العام (2023-2024) م على مجموعة (20) معلمًا من معلمي اللغة العربية، وقد توصل البحث إلي تصميم قائمة بمهارات الأداء الشفهي (التحدث– القراءة الجهرية)، ومهارات الحوار في اللغة العربية اللازمة لتلاميذ الحلقة الثانية من التعليم الأساسي، وفي ضوء هذه النتيجة أوصت الباحثة بتدريب معلمي اللغة العربية على إعداد أنشطة؛ لتدريب المتعلمين على قائمة مهارات الأداء الشفهي (التحدث– القراءة الجهرية)، ومهارات الحوار اللازمة لهم. The research aims to determine the oral performance skills (speaking - reading aloud), and the dialogue skills in the Arabic language necessary for students in the second cycle of basic education. The researcher used the descriptive and analytical approach. It prepared a questionnaire; To know the teachers’ opinions about preparing a list of oral performance skills (speaking - reading aloud), and the necessary dialogue skills for students in the second cycle of basic education, which consists of (3) main skills, with (10) sub-skills falling under each main skill, and thus The list consists of (30) sub-skills. The research experiment was conducted in the second semester of the year 2023-2024 AD on a group of (20) Arabic language teachers. The research resulted in designing a list of oral performance skills (speaking - reading aloud), and the dialogue skills in the Arabic language necessary for students in the second cycle of basic education. In light of this result, the researcher recommended training Arabic language teachers to prepare activities; To train learners on a list of oral performance skills (speaking - reading aloud), and the dialogue skills necessary for them. | ||||
Statistics Article View: 115 PDF Download: 81 |
||||