البنية العاملية لاختبار الفهم السمعي لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية The Factorial Structure of the Auditory Comprehension Test among Primary Stage students | ||||
مجلة دراسات تربوية واجتماعية | ||||
Volume 30, Issue 7.2, July 2024, Page 395-412 PDF (770.13 K) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/jsu.2024.384943 | ||||
![]() | ||||
Authors | ||||
زينب عبد القادر أحمد أحمد* 1; السيد عبد الحميد سليمان* 2; محمد عبد الغفار العميري* 3 | ||||
1مدرس مساعد بقسم علم النفس التربوي كلية التربية – جامعة حلوان | ||||
2أستاذ صعوبات التعلم كلية التربية – جامعة حلوان | ||||
3أستاذ علم النفس التربوي المساعد كلية التربية – جامعة حلوان | ||||
Abstract | ||||
هدف البحث إلى استقصاء البنية العاملية لاختبار الفهم السمعي لدي تلاميذ المرحلة الابتدائية الذى أعدته الباحثة، وطبق المقياس على عينة قوامها (200) تلميذا وتلميذة مقيدين بالصفوف الرابع والخامس الابتدائي بمدرسة الشرق الخاصة بإدارة حدائق القبة التعليمية بمحافظة القاهرة، وتوصلت نتائج الصدق المحسوبة باستخدام صدق التحليل العاملي؛ لتشبع جميع بنود الاختبار على أربعة عوامل، وتم حساب الاتساق الداخلي ونتج عن ذلك ارتباط بنود الاختبار بالدرجة الكلية للاختبار، وارتباط بنود الاختبار بالأبعاد الرئيسة، وأيضا ارتباط الأبعاد بالدرجة الكلية للاختبار وجميع القيم دالة عند مستوى 0.01، وأكدت النتائج الاتساق الداخلي وبناء المقياس، كما أكدت نتائج معاملات الثبات المحسوبة عن طريق ألفا كرونباخ وجوتمان وسبيرمان-براون على ثبات مرتفع. The aim of the research is discovering the factorial structure of the auditory comprehension test for primary stage students, alsharq private school, Al-Qubba educational administration, which was prepared by the researcher, and this scale was applied on a sample that consisted of (200) students from the fourth and fifth primary stages, and the result of the validity calculated using the validity of the factor analysis, showed the saturation of all the items of the test on four factors whose latent root is greater than the correct one, and the researcher calculated the internal consistency and as the result the correlation of the factors of the test with the total degree of the test and the correlation of the factors of the test with the main dimensions, also, the correlation of dimensions with the test and all values are significant at the level of 0.01, and the results confirmed the validity of the internal consistency and the construction of the test, and the results of the stability coefficients calculated by Cronbach’s alpha, spearman brown, ang Guttman confirmed the extent of the stability of its results and their stability at a high level. | ||||
Keywords | ||||
البنية العاملية; اختبار الفهم السمعي; الصدق; الثبات; الاتساق الداخلي. | ||||
Statistics Article View: 85 PDF Download: 61 |
||||