فعالية برنامج القيادة التحويلية في تنمية الذات الإيجابية لدى معلمي المرحلة الابتدائية في أبو ظبي . | ||||
مجلة القراءة والمعرفة | ||||
Volume 24, Issue 277, November 2024, Page 493-538 PDF (1.11 MB) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/mrk.2024.392425 | ||||
![]() | ||||
Author | ||||
الباحثة / بدرية علي محمد الحمادي* | ||||
أكاديمية نوتنجهام الدولية كلية العلوم التربوية قسم العلوم الانسانية | ||||
Abstract | ||||
هدفت الدراسة الحالية للتحقق من فعالية برنامج القيادة التحويلية في تنمية الذات الإيجابية لدى معلمي المرحلة الابتدائية في أبو ظبي، وأجريت على عينة مكونة من (30) معلم ومعلمة يدرسون المرحلة الابتدائية في الو ظبي، وتم تقسيمهم إلى مجموعتين(15) معلم ومعلمة كمجموعة تجريبية و(15) معلم ومعلمة كمجموعة ضابطة، ممن يتراوح أعمرهن بين28 - 35 سنة ، بانحراف معياري وقدره (1.5) ، وتم الاعتماد على المنهج شبه التجريبي لتنفيذ إجراءات الدراسة، وتم استخدام مقياس الذات الايجابية والبرنامج القائم على القيادة التحويلية وهما من إعداد الباحثة، وأسفرت نتائج الدراسة عن فعالية البرنامج في تعزيز الذات الايجابية لدى أفراد العينة التجريبية، حيث وجدت فروق ذات دلالة احصائية بين القياس القبلي والبعدي للمجموعة التجريبية لصالح القياس البعدي، ووجدت فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات رتب درجات المجموعة التجريبية والضابطة في القياس البعدي لصالح المجموعة التجريبية ، ولم توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات رتب درجات المجموعة التجريبية في القياسين البعدي والتتبعي للمجموعة التجريبية، وأوصت الدراسة بالاستعانة بفنيات القيادة التحويلية لدعم الإيجابية بين المعلمين. The current study aimed to assess the effectiveness of a transformational leadership program in fostering positive self-concept among primary school teachers in Abu Dhabi. The study was conducted on a sample of 30 teachers, both male and female, teaching at the primary level in Abu Dhabi. The sample was divided into two groups: 15 teachers as an experimental group and 15 teachers as a control group, with ages ranging from 28 to 35 years and a standard deviation of 1.5. A quasi-experimental methodology was employed to implement the study procedures. The researcher developed both a Positive Self-Concept Scale and a transformational leadership-based program for the study. The results revealed the program's effectiveness in enhancing the positive self-concept of participants in the experimental group. There were statistically significant differences between the pre- and post-test in favor of the post-test for the experimental group. Additionally, significant differences were found between the mean ranks of the experimental and control groups in the post-test, in favor of the experimental group. No statistically significant differences were found between the mean ranks of the experimental group's post-measurement and follow-up test. The study recommended applying transformational leadership techniques to support positivity among teachers. | ||||
Keywords | ||||
Transformational Leadership; Positive Self; Concept; Primary School Teachers; Abu Dhabi القيادة التحويلية; الذات الإيجابية; معلمي المرحلة الابتدائية; أبو ظبي | ||||
Statistics Article View: 69 PDF Download: 78 |
||||