تصميم أنشطة لاصفية لتنمية بعض مفاهيم التنمية المستدامة لدي تلاميذ المرحلة الابتدائية المبكرة | ||||
مجلة دراسات تربوية واجتماعية | ||||
Volume 30, Issue 8.2, August 2024, Page 314-354 PDF (985.02 K) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/jsu.2024.393028 | ||||
![]() | ||||
Authors | ||||
نرجس صبحي شحاته سعد* ; محمد محمود عبد السلام الجندي* 1; منال محمود خيرى* 2 | ||||
1أستاذ المناهج وطرق تدريس العلوم التجارية كلية التربية – جامعة حلوان | ||||
2أستاذ المناهج وطرق تدريس العلوم التجارية كلية التربية – جامعة حلوان | ||||
Abstract | ||||
هدف البحث الي قياس فاعلية انشطة لاصفية قائمة علي اللعب لتنمية مفاهيم التنمية المستدامة في ظل التداعيات البيئية لتلاميذ المرحلة الابتدائية المبكرة، وتكونت عينة البحث من (32) تلميذ من الصف الاول الابتدائي ولتحقيق أهداف البحث قامت الباحثة بإعداد مواد وأدوات البحث المتمثلة في قائمة المفاهيم والاختبار التحصيلي لقياس مفاهيم التنمية المستدامة لدي التلاميذ وتم تدريس وحدة انشطة مقترحة، وأسفرت نتائج البحث عن فروق ذو دلالة إحصائية عند مستوى (0.05) بين متوسطي درجات المجموعة التجريبية في التطبيق القبلي والبعدي للاختبار المعرفي وحدة مفاهيم التنمية المستدامة, لصالح التطبيق البعدي للاختبار, مما يشير إلي فاعلية وحدة الانشطة لتنمية مفاهيم التنمية المستدامة لدي التلاميذ. The research aimed to measure the effectiveness of play-based extracurricular activities to develop concepts of sustainable development in light of the environmental repercussions for early primary school students. The research sample consisted of (32) students from the first grade of primary school. To achieve the research goals, the researcher prepared research materials and tools represented by a list of concepts and an achievement test. To measure the concepts of sustainable development among students, a unit of the activities was taught, and the results of the research resulted in statistically significant differences at the level of (0.05) between the average scores of the experimental group in the pre- and post-application of the cognitive test and the sustainable development concepts unit, in favor of the post-application of the test, which indicates The effectiveness of the activity unit to develop concepts of sustainable development among pupils | ||||
Keywords | ||||
إدمان أنشطة لاصفية - التنمية المستدامة; رؤية مصر- تلاميذ المرحلة الابتدائية المبكرة. extracurricular activities - sustainable development - Egypt Vision 2030 - Early primary school pupils | ||||
Statistics Article View: 66 PDF Download: 57 |
||||