الفروق في التمييز والإغلاق السمعي بين ذوي صعوبات التعلم والمتأخرين دراسيا لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية Differences in Discrimination and Auditory Closure among students with Learning disabilities and Achievement Retardation at Primary Stage Pupils | ||||
مجلة دراسات تربوية واجتماعية | ||||
Volume 30, Issue 8.2, August 2024, Page 355-401 PDF (969.98 K) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/jsu.2024.393029 | ||||
![]() | ||||
Authors | ||||
زينب عبد القادر أحمد أحمد* 1; السيد عبد الحميد سليمان* 2; محمد عبد الغفار العميري* 3 | ||||
1مدرس مساعد بقسم علم النفس التربوي كلية التربية – جامعة حلوان | ||||
2أستاذ صعوبات التعلم كلية التربية – جامعة حلوان | ||||
3أستاذ علم النفس التربوي المساعد كليــة التربية – جامعة حلوان | ||||
Abstract | ||||
يهدف البحث الحالي إلى الكشف عن الفروق بين المتأخرين دراسيا وذوي صعوبات التعلم في التمييز والإغلاق السمعي، وتكونت عينة البحث من (18) تلميذا وتلميذة ذوي صعوبات التعلم بمتوسط عمر زمني (10) بانحراف معياري (3,23)، و(25) تلميذا وتلميذة ذوي التأخر الدراسي بمتوسط عمر زمني (10,45) بانحراف معياري (2,89)، وقامت الباحثة ببناء اختبارات التمييز والإغلاق السمعي، وتم استخراج دلالات الصدق والثبات، وتم استخدام المنهج الوصفي (السببي – المقارن، الارتباطي)، كما تم استخدام الأساليب الإحصائية التالية: الدرجات المعيارية، واستخدام اختبار "ت" لعينتين مستقلتين، وأسفرت النتائج عن وجود فرق دال إحصائيا بين متوسطي درجات التلاميذ المتأخرين دراسيا وذوي صعوبات التعلم في اختبار التمييز السمعي عند مستوى دلالة (0,01)، ووجود فرق دال إحصائيا بين متوسطي درجات التلاميذ المتأخرين دراسيا وذوي صعوبات التعلم في اختبار الإغلاق السمعي عند مستوى دلالة (0,05). The aim of the research was to detect differences in discrimination and auditory closure among students with learning disabilities and achievement retardation pupils of primary stage. The research sample consisted of (18) male and female pupils with learning disabilities according to selection and identification criteria of pupils with learning disabilities, and (25) male and female pupils with achievement retardation of primary stage. The descriptive approach (casual, comparative, and correlative) was used. The following statistical methods were used: Standard scores, T-test for the mean differences between the two independent groups, The research has found: there are statistically significant differences between achievement retardation and students with learning disabilities in auditory discrimination at 0.01 level, and statistically significant differences between achievement retardation and students with learning disabilities in auditory closure at 0.05 level. | ||||
Keywords | ||||
التمييز السمعي; الإغلاق السمعي; صعوبات التعلم; التأخر الدراسي. Auditory Discrimination – Auditory Closure – Learning Disabilities - Achievement Retardation | ||||
Statistics Article View: 124 PDF Download: 65 |
||||