اثر فن الكيرجامي في تعزيز تركيز الانتباه لدي طفل الروضة The effect of kirigami art in enhancing the focus of attention in kindergarten children | ||||
مجلة آفاق بحثية للعلوم الاجتماعية والإنسانية | ||||
Volume 2, Issue 2, June 2025, Page 845-885 PDF (719.57 K) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/ajssh.2024.324437.1107 | ||||
![]() | ||||
Author | ||||
ميار محمد احمد عبدالفتاح السلك ![]() | ||||
كليه التربيه للطفوله المبكره جامعه بني سويف | ||||
Abstract | ||||
هدف البحث الي التحقق من كفاءه فن الكير جامي في تركيز وحده الانتباه لدي طفل الروضة من خلال البرنامج القائم على فن الكير جامي ، وتم استخدام المنهج شبه التجريبي القائم على التصميم ذي المجموعة الواحدة المتجانسة؛ وذلك لمناسبته لطبيعة الدراسة وطبقت الدراسة على عينة قوامها (10) اطفال؛ انحصرت أعمارهم بين ( 4 – 6) سنوات، وتم استخدام مقياس تقدير المعلمة لمستوي الانتباه لطفل الروضة؛ إعداد (الباحثة)، والبرنامج القائم على فن الكير جامي اعداد (الباحثة)، وأشارت النتائج الي كفاءه البرنامج المستخدم في تركيز وحده الانتباه ، كما أشارت النتائج إلى استمرارية فعالية البرنامج بعد انتهاء فتره المتابعة. Abstract The aim of the research was to verify the efficiency of the art of Kir Jami in focusing the attention unit of the kindergarten child through the program based on the art of Kir Jami. The quasi-experimental approach based on the homogeneous single-group design was used; This is due to its suitability to the nature of the study. The study was applied to a sample of (10) children; Their ages ranged between (4-6) years. The teacher's assessment scale for the level of attention of the kindergarten child was used; Prepared by (the researcher), and the program based on the art of Kir Jami prepared by (the researcher). The results indicated the efficiency of the program used in focusing the attention unit, and the results also indicated the continuity of the effectiveness of the program after the end of the follow-up period. | ||||
Keywords | ||||
فن الكيرجامي; تركيز الانتباه; طفل الروضه | ||||
Statistics Article View: 26 PDF Download: 14 |
||||