الكوميديا والتَّصْوير الدِّراميّ للصِّراع الوجوديّ "قراءةٌ موضوعاتيَّة" في مسرحيَّة "أُمّ رتيبة" تأليف يوسف السباعي Comedy and the Dramatic Portrayal of Existential Conflict "Thematic Reading" In the Play "Umm Ratiba", a Play Written by Youssef El Sebaei | ||||
المجلة العلمية لعلوم التربية النوعية | ||||
Volume 18, Issue 18, December 2023, Page 2133-2195 PDF (793.25 K) | ||||
Document Type: أبحاث علمیة | ||||
DOI: 10.21608/sjsep.2024.336915.1164 | ||||
![]() | ||||
Author | ||||
عزة الملط ![]() | ||||
كلية التربية النوعية - جامعة طنطا | ||||
Abstract | ||||
اتجهت الدراسات النقدية والجمالية المعاصرة للنظر في مفهوم الكوميديا، بوصفها الوجه الضاحك الذي يتشارك مع التراجيديا في هدف واحد وهو: البحث في معنى الوجود الإنساني والكرامة الإنسانية؛ وبينما ارتبط هدف الإصلاح بالشِّقّ التقويمي الاجتماعي للكوميديا، فإن مفهوم التصالُح المرتبط بالنهايات السعيدة قد اتخذ- طبقًا لتلك للدراسات- بُعدًا أخلاقيًّا يحمل في طيَّاته قيمة المقاومة والتحدِّي لكل الصعوبات التي تواجه الوجود الإنساني ، ولما كان القالب الكوميدي المنتهي بنهاية سعيدة، يشكِّل صعوبة في تصوير الصراع الوجودي، خاصةً الشق الميتافزيقي المرتبط بالموت، فقد استندت الباحثة إلى المنهج الموضوعاتيّ الذي يعتمد على المُقارَبة السياقية التي تسعي إلى دراسة الشكل الفنِّي للنص (البِنْيَة، اللُّغة، الشخصيَّات)؛ بُغيةَ اكتشاف العلاقة الخفيَّة التي تربط بينه وبين المضمون الأخلاقي العميق الذي يمتد نحو التجربة الإنسانية العامة. ويهدف هذا البحث إلى: دراسةِ فنيَّةِ المُؤلِّف في تصوير صراع الشخوص في النص الكوميدي، ودراسة كيفية تشظِّي تردُّدات متنوِّعة، ومتماثلة من ذلك الصراع، عبر تفريعات متعددة في بنية النص، وتداخلات متضافرة تمتد إلى ما وراء الأحداث، بما يكشف عن الصراع الوجودي الإنساني العام طبقًا للفكرة العميقة المُهيمِنَة على النص. وقد توصل البحث إلى : أن المؤلف اعتمد في تصوير الصراع على رسم صورة تعبيرية دلالية عاكسة لشمولية الصراع الإنساني الوجودي (بشقَّيْه: الاجتماعي والميتافزيقي)، وذلك عبر توليد علاقة دينامية تكاملية، تجمع بين عناصر النص المختلفة (شخوص، أحداث، لغة وحوار) بحيث يعكس كل جزء من تلك العناصر، مَلْمحًا من ملامح الصورة ، ويشترك مع غيره من الأجزاء والعناصر ، في توليد معنًى دلاليٍّ يرتبط بفكرة وجودية عميقة ، مما يعمل على تحفير عقل المُتلقِّي وإثارة خياله، لربط العلاقات الخفيَّة بين جزئيَّات النص الكوميدي، واكتشاف المعنى الأخلاقي الكامن وراء الأحداث والمواقف المضحكة ،حيث جاءت المسرحية تسخر في أسلوب فكاهي مَرِح من التفكير العبثي الذي يفتقد متعة العمل والحياة ؛ من أجل البحث عن الحقيقة المطلقة، كما كشف تصالح الشخوص، في نهاية المسرحية ،مع متناقضات الوجود الإنساني، عن عقيدةٍ تتناسب مع أفكار مجتمع المؤلف العربي الإسلامي وأخلاقيَّاته، ومع المعنى الشمولي العالمي للكرامة الإنسانية، طبقًا للفلسفة الوجودية. Since, contemporary critical and aesthetic studies have tended to research the concept of comedy, which includes as a laughing face that shares with tragedy in one goal: researching the meaning of human existence and human dignity. Since, the goal of reform is linked to the social evaluative aspect of comedy, the concept of reconciliation associated with happy endings has taken - according to those studies - a moral dimension that carries within it the true meaning of the value of resistance and defiance of all the difficulties facing human existence. Since the comedic format that ends with a happy ending was difficult to depict the existential conflict, especially the metaphysical aspect associated with death, the researcher relied on the thematic approach that depends on the contextual approach that in turn studies the artistic form of the text in terms of (structure, language, characters); in order to discover the hidden relationship that links it to the deep moral content that extends towards what is known as the general human experience. This research aims to: Artistic study of the author and his ability to depict the conflict of the characters in the comedic text and study how diverse and similar frequencies of that conflict are fragmented through multiple branches in the structure of the text. It also aims to study the combined interferences that extend beyond the events, revealing the general human existential conflict according to the deep idea that dominates the text. Accordingly, the research concluded that: The author relied in depicting the conflict on drawing an expressive semantic image that reflects the comprehensiveness of the existential human conflict (in its two aspects: social and metaphysical), by generating a dynamic, integrated relationship that brings together several different elements of the text (characters, events, language and dialogue) so that each part of these elements reflects a feature of the image. This in turn participates with other parts and elements in generating a semantic meaning related to a deep existential idea. This stimulates the recipient's mind and arouses his imagination to link the hidden relationships between the parts of the comedic text, and to discover the moral meaning behind the funny events and situations. The play came to mock, in a cheerful, humorous style, the absurd thinking that lacks the joy of work and life; in order to search for the absolute truth. The characters’ reconciliation, at the end of the play, with the contradictions of human existence revealed a belief that is consistent with the ideas and ethics of the author’s Arab-Islamic society, and with the universal, comprehensive meaning of human dignity, according to existential philosophy. | ||||
Keywords | ||||
الكوميديا; التصوير الدرامي; الصراع الوجودي; مسرحية | ||||
Statistics Article View: 38 PDF Download: 50 |
||||