القمصان الطلسمية في العصر المغولي الهندي "نموذجاً" دراسة اثرية فنية | ||||
مجلة کلية الآداب بالوادي الجديد | ||||
Articles in Press, Accepted Manuscript, Available Online from 14 December 2024 | ||||
Document Type: بحوث علمية محکمة | ||||
DOI: 10.21608/mkwn.2024.293940.1299 | ||||
![]() | ||||
Authors | ||||
ندى ايوب ![]() | ||||
كلية الآداب بجامعة الوادي الجديد | ||||
Abstract | ||||
تعد التحف النسيجية واحدة من اشهر الصناعات اليدوية في الهند والتي شهدت نهضة فنية كبيرة في عصر اباطرة المغول , ومن بينها القمصان الطلسمية القطنية التي كانت سائدة في ذلك العصر ولم يصل الينا عددا كبيرا منها ويرجع ذلك الي رقة المواد الخام وسهولة تعرضها للتلف , وتعد الطباعة والصباغة اهم اساليب الزخرفة المتبعة بها , وكانت القمصان تأخذ طابع فني واحد وتتشابه في الزخارف الموجودة عليها سواء أكانت زخارف نباتية او هندسية , او زخارف كتابية فكان دعاء الجوشن الكبير عنصرا مهما في هذه القمصان لاهميته في معتقدات صاحبها آنذاك . الكلمات الدالة :هند، مغول،مادة خام ، زخرفة ، جوشن Abstract: Textile antiques are one of the most famous handicrafts in India, which witnessed a great artistic renaissance in the era of the Mughal emperors. Among them are the cotton talismanic shirts that were prevalent in that era, but a large number of them have not reached us due to the thinness of the raw materials and the ease with which they are subject to damage. Printing and dyeing are considered The most important methods of decoration used on them. The shirts had one artistic character and were similar in the decorations present on them, whether they were floral, geometric, or scriptural decorations. The Great Jushan prayer was an important element in these shirts due to its importance in the beliefs of its owner at the time. Keywords: India, Mughals, raw material decoration, Goshen | ||||
Keywords | ||||
هند; مغول; مادة خام; زخرفة; جوشن | ||||
Statistics Article View: 86 |
||||