الادراك البصري و علاقته بتدني المستوي التحصيلي في الرياضيات لدي عينة من الصم Visual perception and its relationship to low achievement in mathematics for a Sample of Deaf People | ||
المجلة العلمية لکلية التربية للطفولة المبکرة – جامعة المنصورة | ||
Article 3, Volume 11, Issue 1, July 2024, Pages 140-170 PDF (368.95 K) | ||
Document Type: المقالة الأصلية | ||
DOI: 10.21608/maml.2024.396978 | ||
Authors | ||
اكرم فتحي يونس زيدان; رضا عبد الكريم عبد العزيز جاد الكريم | ||
جامعة المنصورة - كلية الآداب - قسم علم النفس | ||
Abstract | ||
هدفت الدراسة الي التعرف علي علاقة الادراك البصري بتدني المستوى في الرياضيات عند عينة من التلاميذ الصم،و تكونت عينة البحث من 94 تلميذا و تلميذة من الصف الثالث الابتدائي الي الصف الثامن الابتدائي من عمر 8-15 سنة ببعض مدارس الامل للصم و ضعاف السمع بمحافظة الدقهلية ، وتم استخدام (مقياس الادراك البصري و مقياس الرياضيات) من اعداد د/ فتحي الزيات مع استخدام معامل ارتباط بيرسون للتوصل الي الدلالة الاحصائية، و توصلت الدراسة الي وجود علاقة ارتباطية طردية ذات دلالة احصائية بين الادراك البصري و المستوي التحصيلي في الرياضيات The study aimed to identify the relationship of visual perception to low level in mathematics among a sample of deaf students. The research sample consisted of 94 male and female students from the third grade to the eighth grade of primary school, aged 8-15 years, in some Al Amal schools for the deaf and hard of hearing in Dakahlia Governorate. (Visual perception scale and mathematics scale) prepared by Dr. Fathi Al-Zayat were used with the use of the Pearson correlation coefficient to reach statistical significance. The study found that there is a direct, statistically significant correlation between visual perception and the achievement level in mathematics. | ||
Keywords | ||
الادراك البصري / الرياضيات / الصم; visual perception / mathematics / The Deaf | ||
Supplementary Files
|
||
Statistics Article View: 84 PDF Download: 61 |