وجهة الضبط الداخلى الخارجي وعلاقتها بأساليب مواجهة الضغوط لدى طلاب المرحلة الابتدائية Internal and external locus of control and its relationship to stress coping methods among Primary school students | ||||
المجلة العلمية لکلية التربية للطفولة المبکرة – جامعة المنصورة | ||||
Article 12, Volume 11, Issue 2, October 2024, Page 637-664 PDF (389.26 K) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/maml.2024.399705 | ||||
![]() | ||||
Authors | ||||
محمد حسين محمد سعد الدين الحسيني; أية باسم محمد البنداري | ||||
جامعة المنصورة - كلية الآداب - قسم علم النفس | ||||
Abstract | ||||
وجهة الضبط هي مدي إعتقاد الفرد عن مصدر التسير والنتائج وحصوله علي التغزيزات المرغوبه في حياته وتتعلق بعمليه التطبع الاجتماعي وتنشئه الفرد وأنماط التعاملات المستمده من المعرفه الإجتماعيه السائده والحس والإدراك الذي يتشكل وفقاً لما يكتسبونه من معايير إجتماعيه عبر مراحل النمو المختلفه، لتشكل نسقهم ومعتقداتهم والكيفيات التي يدركون بها الأمور والمواقف من حولهم.أما مواجه الضغوط تعرف بأنهـا عبـارة عن مجموعـة مـن الأسـاليب المتمركـزة حـول المشـكلة مثـل: (إعـادة التقييـم الإيجابـي ، التعامـل الفعـال ، السـيطرة علـى الأعصـاب ، التخطيـط) والأسـاليب المتمركـزة حـول الإنفعـال مثـل (الشـرود ، الإنـكار، التكيـف الروحانـي ، السـخرية، التقبـل ، الإنسـحاب ، طلـب الدعـم العاطفـي) ، للتعامـل مـع المواقـف الضاغطـة. The locus of control is the extent of an individual's belief about the source of management and results and obtaining the desired reinforcements in his life. It is related to the process of socialization and the upbringing of the individual and the patterns of interactions derived from the prevailing social knowledge and the sense and perception that are formed according to what they acquire from social standards through the different stages of growth, to form their system and beliefs and the ways in which they perceive matters and situations around them. As for confronting pressures, it is known as a group of methods centered around the problem such as: (positive re-evaluation, effective dealing, controlling the nerves, planning) and methods centered around emotion such as (absent-mindedness, denial, spiritual adaptation, mockery, acceptance, withdrawal, seeking support). Emotional), to deal with stressful situations | ||||
Keywords | ||||
وجهة الضبط (الداخلى- الخارجي)، أساليب مواجهة الضغوط، طلاب المرحلة الابتدائية Locus of control (internal-external); methods of dealing with stress; Primary school students | ||||
Supplementary Files
|
||||
Statistics Article View: 85 PDF Download: 79 |
||||