استخدام أنشطة منتسوري في تنمية مهارات التواصل البصري لدى الأطفال المعاقين سمعياً Using Montessori activities in developing visual communication skills for children with hearing impairments | ||||
المجلة العلمية لکلية التربية للطفولة المبکرة – جامعة المنصورة | ||||
Article 17, Volume 11, Issue 2, October 2024, Page 889-934 PDF (547.06 K) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/maml.2024.399730 | ||||
![]() | ||||
Authors | ||||
سمية عبد الحميد احمد اسماعيل; سحر توفيق نسيم محمد; ألاء أسامة طه السيد العوادلي | ||||
جامعة المنصورة - كلية التربية للطفولة المبكرة - قسم مناهج وطرق تعليم الطفل | ||||
Abstract | ||||
هدف البحث إلى تنمية بعض مهارات التواصل البصري لدى الأطفال المعاقين سمعيًا بإستخدام أنشطة منتسوري.وتكونت عينة البحث من عدد (15) طفل من الأطفال المعاقين سمعيًا بالصف الثاني الأبتدائى، تتراوح أعمارهم من 7- 8 سنوات بمدرسة الأمل للصم وضعاف السمع التابعة لإدارة غرب المنصورة بمحافظة الدقهلية، واستخدمت الباحثة المنهج التجريبي ذو المجموعة الواحدة.ولتحقيق هدف البحث تم إعداد وتطبيق أدوات ومواد البحث الى تمثلت فى الآتى: استبانة لتحديد مهارات التواصل البصري التي يجب تنميتها لدى الأطفال المعاقين سمعيًا، اختبار مهارات التواصل البصري المصور، بالإضافة لدليل المعلمة لتنمية مهارات التواصل البصري لدى الأطفال المعاقين سمعيًا.وأسفرت نتائج البحث عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات رتب درجات أطفال المجموعة التجريبية في القياسين القبلي والبعدي في اختبار مهارات التواصل البصري لصالح القياس البعدي. The search aimed to Develop some visual communication skills for hearing-impaired children using Montessori activities.The research sample consisted of (15) hearing-impaired children in the second grade,The age ranging from (7 – 8)years Al Amal School for the Deaf and Hard of Hearing Affiliated to the West Mansoura Administration in Dakahlia Government, The researcher used the one-group experimental method. To achieve the research goal, research tools and materials were prepared and applied, which were as follows: A questionnaire to determine the visual communication skills that must be developed in hearing-impaired children, visual communication skills test, in addition to a teacher’s guide for developing visual communication skills in hearing-impaired children. The research reached to "There are statistically significant differences between the average rank scores of the children of the experimental group in the pre- and post-measurements in the visual communication skills test in favor of the post-measurement | ||||
Keywords | ||||
أنشطة منتسوري; التواصل البصري- الأطفال المعاقين سمعيا : Montessori activities- visual communication skills- children with hearing impairments | ||||
Supplementary Files
|
||||
Statistics Article View: 113 PDF Download: 68 |
||||