التأويل الفلسفي للسمعيات لدى المدرسة المشائية الإسلامية دراسة تحليلية Philosophical interpretation of audio according to the Islamic Peripatetic school Analytical study | ||||
حولية کلية أصول الدين والدعوة الإسلامية بطنطا | ||||
Volume 16, Issue 16, 2024, Page 731-838 PDF (16.74 MB) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/bfrt.2024.400725 | ||||
![]() | ||||
Author | ||||
هويدا فؤاد محمد الطويل الطويل ![]() | ||||
قسم العقيدة والفلسفة، كلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بالإسكندرية ، جامعة الأزهر، جمهورية مصر العربية. | ||||
Abstract | ||||
يهدف البحث الى الوقوف على قصور العقل الإنساني في أصل عظيم من أصول الشرع وهو الإيمان بالقضايا السمعية التي تعتمد في المقام الأول على التسليم ، مع بيان رؤية واضحة حول الموقف الفلسفي من تلك السمعيات من قبل المدرسة المشائية الإسلامية . الذين قاسوا كل ما ورد في شأنها بمقاييس عقلية قاصرة وبطاقات محدودة ، ولاستقامة تلك المقاييس اضطروا لأن يوسعوا من دائرة التأويل في كثير من النصوص التي لا تحتمل التأويل، وبناء على رؤيتهم بأن حركة الفكر الفلسفي ما هي إلا محاولة لإعادة اكتشاف النص ، نتج عن ذلك تلك المعالجات المعوجة والعقلانية الوهمية في القضايا السمعية من قبل هؤلاء الفلاسفة ، واستخدم في بيان ذلك المنهج التحليلي ، بتحليل كافة النصوص المتصلة بالموضوع وتوظيفها لخدمة البحث . وقد انتهى البحث إلى أن الأصل في السمعيات الركون في كل ما يتعلق بها إلى الكتاب والسنة ، وليس إلى العقل ، وإلا سنجد أنفسنا أمام التخيلات والعقل الوهمي التي استند إليها من قبل الفلاسفة ، كما ألقى البحث الضوء على الفلسفة المشائية الإسلامية في تناولها لتلك القضية The research aims to identify the shortcomings of the human mind in a great principle of Islamic law, which is belief in auditory issues that depend primarily on submission. With a statement of a clear vision about the philosophical position of these audio systems by the Islamic Peripatetic school Those who measured everything that was mentioned about it using limited rational standards and limited capabilities, and in order to make those standards sound, they were forced to expand the scope of interpretation in many texts that do not tolerate interpretation. Based on their vision that the movement of philosophical thought is nothing but an attempt to rediscover the text, this resulted in these distorted and delusional rational treatments of audio issues by these philosophers. The analytical method was used to demonstrate this, by analyzing all texts related to the topic and using them to serve the research The research concluded that the basic principle in audio recording is that everything related to it is based on the Qur’an and the Sunnah, and not on the mind. Otherwise, we will find ourselves faced with the imaginations and delusional reason that have been relied upon by philosophers. The research also shed light on Islamic Peripatetic philosophy in dealing with this issue | ||||
Keywords | ||||
التأويل; مصطلح الفلسفة : السمعيات ـ المدرسة المشائية الإسلامية. Introductory words / interpretation / terminology of philosophy / audiology / Islamic Peripatetic School | ||||
Statistics Article View: 83 PDF Download: 73 |
||||