بنية العلاقات التبادلية بين عمليات الدافعية للتعلم من منظور النظرية المعرفية الاجتماعية لدى طلبة الثانوية العامة | ||||
المجلة العربية للقياس والتقويم | ||||
Article 2, Volume 5, Issue 9 - Serial Number 12, January 2024 PDF (853.05 K) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/ajme.2024.407002 | ||||
![]() | ||||
Author | ||||
هبة أبوالمجد الشوربجي | ||||
مدرس علم النفس التربوي- كلية التربية ـ جامعة الزقازيق | ||||
Abstract | ||||
هدف البحث الحالي إلى الكشف عن طبيعة بنية العلاقات التبادلية (السببية) بين عمليات الدافعية للتعلم (أهدف التعلم وقيم التعلم والمقارنات الاجتماعية للتعلم وتوقعات ناتج التعلم) من منظور النظرية المعرفية الاجتماعية، لدى عينة من طلبة الصف الثالث الثانوي العام، بلغ حجمها (263) طالبا وطالبة، طبق عليها مقاييس عمليات الدافعية للتعلم، من إعداد الباحثة، وباستخدام التحليل العاملى التوكيدى، بنموذج العامل الكامن الواحد، أوضحت النتائج أن بنية عمليات الدافعية للتعلم تتكون من بناء واحد كامن يؤشر لمفهوم نفسي هو الدافعية للتعلم، وباستخدام تحليل المسار، أوضحت النتائج وجود تأثير موجب جوهري لأهداف التعلم في قيم التعلم وتوقعات ناتج التعلم، وجود تأثير موجب جوهري لقيم التعلم في المقارنات الاجتماعية للتعلم وتوقعات ناتج التعلم، وجود تأثير موجب جوهري للمقارنات الاجتماعية للتعلم في توقعات ناتج التعلم،وقُدمت مناقشة لتلك النتائج، وتوصيات وبحوث مستقبلية مقترحة. وأكدت التوصيات على ممارسات التعلم بالملاحظة والتعلم من النماذج، حيث تؤثر ملاحظة الطالب للمعلم ولزملائه في بناء الدافعية للتعلم وتحفيزها، خاصة في سياق قاعات الدراسة؛ وتعقيبا على نتائج البحث الحالي، فإن علم النفس التربوي مازال بحاجة إلى مزيد من البحث الذي يقدم معرفة خبراتية مفيدة في الإجابة على السؤال كيف يتم تشكيل الدوافع الانسانية وتحفيزها لدي المتعلمين؟ | ||||
Keywords | ||||
عمليات الدافعية للتعلم; أهدف التعلم; قيم التعلم; المقارنات الاجتماعية للتعلم; توقعات ناتج التعلم; النظرية المعرفية الاجتماعية; طلبة الثانوية العامة | ||||
Full Text | ||||
Abstract the current research aims to reveal the nature of the structure of the reciprocal relationships (causality) between the motivation processes for learning (learning goals, learning values, social comparisons for learning, and learning outcome expectations) from the perspective of the social cognitive theory, in a sample of third-year secondary school students, the size of which was (263) male and female students, to whom the scales of learning motivation processes were applied, prepared by the researcher, and using confirmatory factor analysis, with a one latent factor model, the results showed that the structure of learning motivation processes consists of a one latent construct that indicates a psychological concept, which is motivation for learning, and using path analysis, the results showed the existence of a significant positive effect of learning goals on learning values and learning outcome expectations, the existence of a significant positive effect of learning values on social comparisons for learning and learning outcome expectations, the existence of a significant positive effect of social comparisons for learning on learning outcome expectations, and a discussion of these results, recommendations, and proposed future research were presented. The recommendations emphasized the practices of learning by observation and learning from models, as the student's observation of the teacher and his colleagues affects the building and stimulating of learning motivation, especially in the context of classrooms; and in response to the results of the current research, educational psychology still needs more research that provides useful experiential knowledge in answering the question of how human motivations are formed and stimulated in learners? Keywords: learning motivation processes, learning goals, learning values, social comparisons of learning, learning outcome expectations, social cognitive theory, high school students.
| ||||
Statistics Article View: 86 PDF Download: 61 |
||||