الفروق بين مرضي اضطربات المسلك والاسوياء في تنظيم الذات والادخار المعرفي والتعقل | ||||
المجلة العلمیة لکلیة الآداب-جامعة أسیوط | ||||
Articles in Press, Accepted Manuscript, Available Online from 20 February 2025 | ||||
Document Type: بحوث علمية محکمة | ||||
DOI: 10.21608/aakj.2025.291716.1765 | ||||
![]() | ||||
Author | ||||
دينا عنتر شعيب ![]() | ||||
جامعة اسيوط ،كلية الاداب ، قسم علم النفس | ||||
Abstract | ||||
هدفت البحث الراهن إلي الوقوف علي الفروق بين مريضات اضطراب المسلك و السويات في التعقُّل وتنظيم الذات والإدخار المعرفي . وقد تكونت عينة البحث من (40) مريضة من مريضات اضطرابات المسلك و (40) مشاركة من السويات ، وقد تراوحت أعمارهن بين 12 إلي 17 سنة، وتم استخدام المنهج الوصفي الارتباطي المقارن وتم الاعتماد علي ثلاثة استخبارات هي :قائمة تنظيم الذات واستخبار التعقل واستخبار الادخار المعرفي ، وتُشير نتائج البحث إلي أنه وجدت فروق دالة إحصائياً بين مريضات اضطرابات المسلك و السويات علي كل متغيرات الدراسة، في إتجاه السويات، وتم تفسير النتائج في ضوء الإطار للبحث ونتائج الدراسات السابقة. الكلمات المفتاحية : اضطرابات المسلك ، تنظيم الذات ، ادخار معرفي ، تعقل Abstract: The differences between individuals with conduct disorders and those who are normal in terms of self-regulation, cognitive reserve, and mindfulness The current study aimed to identify the differences between patients with conduct disorder and healthy individuals in mindfulness, self-regulation, and cognitive reserve. The research sample consisted of 40 patients with conduct disorders and 40 healthy participants, with ages ranging from 12 to 17 years. The study employed a comparative correlational descriptive methodology and relied on three assessments: the Self-Regulation Scale, the Mindfulness Inventory, and the Cognitive Reserve Inventory. The results of the study indicated that there were statistically significant differences between patients with conduct disorders and healthy individuals in all study variables, favoring the healthy individuals. The results were interpreted in light of the study framework and previous research findings. Keywords: self-regulation, cognitive reserve, and mindfulness. | ||||
Keywords | ||||
اضطرابات المسلك; تنظيم الذات; ادخار معرفي; تعقل | ||||
Statistics Article View: 81 |
||||