تأثير استخدام استراتيجية التعلم المعكوس علي تحسين شكل الأداء الفني لبعض مهارات العاب القوي لدي تلاميذ المرحلة الإعدادية The effect of using the flipped learning strategy on improving the technical performance of certain athletic skills among middle school students. | ||||
المجلة العلمية لعلوم الرياضة | ||||
Volume 14, Issue 1, June 2024, Page 313-336 | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/mkod.2024.283042.1432 | ||||
![]() | ||||
Author | ||||
فاطمه محمد ابوزيد عمر عمر ![]() | ||||
مدرسه الشهيد اسماعيل ابوعيانه تعليم أساسى بإدارة قطور التعليمية | ||||
Abstract | ||||
يهدف البحث إلى التعرف على مدى تأثير استخدام استراتيجية التعلم المعكوس على شكل الأداء الفني لبعض مهارات العاب القوي لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية ولتحقيق اهداف البحث استخدم الباحث المنهج التجريبي لمناسبته لطبيعة البحث باستخدام مجموعتين احداهما ضابطه والأخرى تجريبية ،. يتكون مجتمع هذا البحث من تلاميذ الصف الأول بالمرحلة الإعدادية بمدرسة الشهيد إسماعيل أبو عيانة لتعليم الأساسي التابعة لإدارة قطور التعليمية بمحافظة الغربية للعام الدراسي (2023/2024 م) ، وقد بلغ عددهم (103) تلميذ وتم اختيار عينة البحث الأساسية بالطريقة العمدية العشوائية والبالغ عددها (40) تلميذة بنسبة مئوية قدرها (39 %) من إجمالي مجتمع البحث و تم تقسيمهم الى مجموعتين ( ضابطة – تجريبية ) متساويتين في العدد كل منهما ( 20) تلميذة بالإضافة إلي عينة الدراسة الاستطلاعية وتشمل (12) تلميذه بنسبه مئوية مقدارها (11.65%) من مجتمع البحث ومن خارج العينة الأساسية للبحث واستخدم الباحث وسائل جمع البيانات الاتية: قياس معدلات النمو - استمارة شكل الأداء الفني لمهارات قيد البحث وقد توصل الباحث إلى الاستنتاجات الأتية : ان المجموعة التجريبية التي تستخدم استراتيجية التعلم المعكوس له تأثير إيجابي على تعلم المهارات في العاب القوي (قيد البحث ) مقارنة بالمجموعة الضابطة The research aims to identify the extent to which the use of the flipped learning strategy impacts the technical performance of certain athletic skills among middle school students. To achieve the research objectives, the researcher used the experimental method, suitable for the nature of the study, by employing two groups: a control group and an experimental group. The research population consisted of first-grade preparatory students at the Martyr Ismail Abu Ayana Basic Education School, affiliated with the Qutour Educational Administration in Gharbia Governorate, for the academic year 2023/2024. The total number of students was 103. The main research sample was selected through a deliberate random sampling method, comprising 40 female students, representing 39% of the total research population. These were divided equally into two groups (control and experimental), each consisting of 20 students, in addition to the pilot study sample, which included 12 students, representing 11.65% of the research population, from outside the main research sample. The researcher used the following data collection methods: growth rate measurements and a technical performance form for the skills under investigation. The researcher reached the following conclusions: - The experimental group that used the flipped learning strategy showed a positive impact on learning skills in athletics (under investigation) compared to the control group. | ||||
Keywords | ||||
التعلم المعكوس; طرق التدريس; التربية الرياضية | ||||
Statistics Article View: 1 |
||||