الفجوة الإدراكية حول الاضطرابات السلوكية بين والدي أطفال طيف التوحد ومعلميهم | ||||
مجلة دراسات تربوية واجتماعية | ||||
Volume 30, Issue 12.1, December 2024, Page 74-115 PDF (1.38 MB) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/jsu.2024.414263 | ||||
![]() | ||||
Authors | ||||
محمد فوزي عبدالحميد فراج عمر* 1; سلوى محمد عبد الباقي2; نور محمد جلال2 | ||||
1باحث دكتوراه الفلسفة في التربية – تخصص الصحة النفسية كلية التربية – جامعة حلوان | ||||
2أستاذ الصحة النفسية كلية التربية – جامعة حلوان | ||||
Abstract | ||||
يهدف البحث الحالي إلى التعرف على الفجوة الإدراكية بين الوالدين والمعلمين حول الاضطرابات السلوكية لدى أطفال اضطراب طيف التوحد، وتكونت عينة البحث من (46) مفحوص (23) منهم من والدي أطفال اضطراب طيف التوحد،(23) من معلميهم ، تراوحت أعمارهم بين (28 - 42) عاما بانحراف معياري (±2.4)، تم اختيارهم من عدة مراكز ومؤسسات لرعاية الأطفال ذوي الاحتياجات الخاصة بمحافظتي القاهرة والجيزة ، وقام الباحث بتطبيق مقياس الاضطرابات السلوكية (إعداد الباحث) لقياس الاضطرابات السلوكية لدى عينة البحث، وأظهرت نتيجة المعالجة الإحصائية وجود فرق دال إحصائيا بين إدراك الوالدين وإدراك المعلمين للاضطرابات السلوكية لدى أطفال طيف التوحد وذلك في اتجاه المعلمين، واستنادا إلى الإطار النظري ونتائج الدراسات السابقة ونتائج الدراسة الحالية تم تقديم بعض التوصيات والبحوث المقترحة. The current research aimed to identify the cognitive gap between parents and teachers on behavioral disorders in children with autism spectrum disorder.The research sample consisted of (46) examiners (23 of whom were parents of children with autism spectrum disorder) and 23 of their teachers, Their ages (28-42) with standard diviation (±2.4) who were selected from several centres and institution for the care of children with special needs in Cairo and Giza governorates. The researcher applied the behavioral disorders scale (the researcher’s preparation)to measure behavioral appearances in the research sample.The result of statistical processing has shown a statistical difference between perception of parents and perception of teachers according to behavioral disorders in children with autism spectrum disorder for a group of teachers.Based on the theoretical framework, the results of previous studies and the results of current study, some proposed recommendations and research were presented. | ||||
Keywords | ||||
الفجوة الإدراكية، الاضطرابات السلوكية، التوحد Cognitive Gap; Behavioral Disorders; Autism | ||||
Statistics Article View: 102 PDF Download: 42 |
||||