درجة وعي معلمي التربية الإسلامية بمدخل التعليم من أجل التنمية المستدامة "ESD" وتطبيقاته العملية من منظور تربوي إسلامي The Awareness Level of Islamic Education Teachers of the Education for Sustainable Development (ESD) Approach and Its Practical Applications from an Islamic Educational Perspective | ||||
مجلة دراسات تربوية واجتماعية | ||||
Volume 30, Issue 12.4, December 2024, Page 1139-1234 PDF (2.73 MB) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/jsu.2024.416004 | ||||
![]() | ||||
Author | ||||
مهدية صالح خلف الثقفي* | ||||
أستاذ مشارك المناهج وطرق تدريس التربية الإسلامية قسم المناهج وطرق التدريس بكلية التربية جامعة الباحة بالمملكة العربية السعودية | ||||
Abstract | ||||
هدفت الدراسة التعرف على درجة وعي معلمي التربية الإسلامية بمدخل التعليم من أجل التنمية المستدامة (ESD) بأبعاده المختلفة (الاقتصادية، البيئية، الاجتماعية، الثقافية)، ومدى ممارستهم لتطبيقاته العملية من منظور تربوي إسلامي، كما سعت إلى الكشف عن الفروق ذات الدلالة الإحصائية في مستوى وعي المعلمين وممارساتهم العملية وفقًا لمتغيرات الجنس، والمرحلة الدراسية، وسنوات الخبرة، واعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي المقارن، حيث تم إعداد استبانة مكونة من محورين رئيسيين: الأول يقيس درجة وعي المعلمين بمدخل التعليم من أجل التنمية المستدامة، والثاني يقيس مدى ممارستهم لتطبيقاته العملية، وتم تطبيق الأداة على عينة مكونة من (215) معلمًا ومعلمة من معلمي التربية الإسلامية بمدارس التعليم الابتدائي والمتوسط والثانوي في منطقة الباحة، وأظهرت نتائج الدراسة أن مستوى وعي معلمي التربية الإسلامية بمدخل التعليم من أجل التنمية المستدامة كان متوسطًا، وكذلك درجة ممارستهم لتطبيقاته، كما بينت النتائج وجود فروق دالة إحصائيًا في وعي المعلمين وممارساتهم لصالح الإناث، وفيما يخص المرحلة الدراسية، كان معلمو المرحلة الثانوية الأكثر وعيًا، يليهم معلمو الابتدائية، ثم المتوسطة، مع وجود فروق في جميع الأبعاد لصالح المرحلة الثانوية باستثناء البعد الثقافي؛ أما بالنسبة لدرجة الممارسة، فلم تكن هناك فروق دالة إحصائيًا بين المعلمين حسب المرحلة الدراسية، مما يدل على تقارب مستويات التطبيق، كما وجدت الدراسة فروقًا دالة إحصائيًا في الوعي تبعًا لسنوات الخبرة، حيث كان المعلمون ذوو الخبرة الأطول أكثر وعيًا، باستثناء البعد الثقافي، في المقابل لم تكن هناك فروق ذات دلالة إحصائية في درجة الممارسة بناءً على سنوات الخبرة؛ مما يشير إلى أن الخبرة لا تؤثر بشكل كبير على تطبيقات التنمية المستدامة لدى المعلمين. This study aimed to identify the awareness level of Islamic education teachers regarding the Education for Sustainable Development (ESD) approach in its various dimensions (economic, environmental, social, and cultural) and the extent of their practical application from an Islamic educational perspective. It also sought to examine statistically significant differences in teachers' awareness and practices based on gender, educational stage, and years of experience. The study adopted a comparative descriptive methodology, utilizing a questionnaire consisting of two main sections: the first measured teachers' awareness of the ESD approach, while the second assessed their practical application of its principles. The questionnaire was administered to a sample of 215 Islamic education teachers from primary, middle, and secondary schools in the Al-Baha region. The results indicated that the awareness level of Islamic education teachers regarding the ESD approach was moderate, as was the degree of their practical application. The findings also revealed statistically significant differences in teachers' awareness and practices in favor of female teachers. Regarding the educational stage, secondary school teachers were the most aware, followed by primary school teachers, and then middle school teachers. Significant differences were found in all dimensions in favor of the secondary stage, except for the cultural dimension. As for the degree of practical application, no statistically significant differences were found based on the educational stage, indicating that teachers at all levels applied ESD concepts at similar rates. The study also found statistically significant differences in awareness based on years of experience, with more experienced teachers demonstrating higher awareness levels, except in the cultural dimension. However, no significant differences were observed in the degree of practical application based on years of experience, suggesting that experience does not significantly impact teachers' implementation of sustainable development concepts. | ||||
Keywords | ||||
درجة الوعي; معلمو التربية الإسلامية; مدخل التعليم من أجل التنمية المستدامة (ESD). Awareness Level؛ Islamic Education Teachers؛ Education for Sustainable Development (ESD) Approach | ||||
Statistics Article View: 48 PDF Download: 41 |
||||