الذاكرة العاملة كمتغير وسيط فى العلاقة بين معرفة المفردات وعملية الوعى الفونولوجى فى مرحلة الطفولة المبكرة "دراسة بالإنجليزية" Working Memory as Mediator in The Relationship Between Vocabulary Knowledge and Phonological Awareness Processes in Early Childhood | ||||
المجلة الاجتماعية القومية | ||||
Volume 62, Issue 1, January 2025, Page 126-178 PDF (312.3 K) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/jns.2025.416424 | ||||
![]() | ||||
Authors | ||||
رحاب محمد عبد الدايم1; إيمان أحمد مسلمى2 | ||||
1كلية اآداب جامعة القاهرة | ||||
2كلية الآداب جامعة القاهرة | ||||
Abstract | ||||
بالرغم من أن الدراسات أكدت على دور المعرفة بالمفردات، والذاكرة العاملة فى زيادة مستوى الوعى الفونولوجى بشكل عام، ومهارات القراءة بشكل خاص لدى الأطفال فى سن المدرسة، فإن المجال ما زال مفتوحًا لمعرفة طبيعة التفاعل بين معرفة المفردات، والذاكرة العاملة، ودور هذا التفاعل فى زيادة كفاءة عمليات الوعى الفونولوجى لدى أطفال ما قبل المدرسة. الهدف: افترضت الدراسة الحالية أن الذاكرة العاملة تتوسط العلاقة بين معرفة المفردات وعمليات الوعى الفونولوجى لدى الأطفال المصريين. المنهج: مائة طفل مصرى فى سن ما قبل المدرسة (50 طفلة و50 طفلًا) تتراوح أعمارهم بين 3.5-5.5 سنة (المتوسط= 4.72، الانحراف المعيارى = 0.82). قام الأطفال بتطبيق اختبار الذاكرة العاملة (AWMA)، واختبار معرفة المفردات (PPVT-R) للغة العربية، ومقياس الوعى الفونولوجى (SAPA). النتائج: أشارت النتائج إلى الدور الوسيط للذاكرة العاملة فى العلاقة بين معرفة المفردات وعمليات الوعى الفونولوجى، حيث إن التفاعل المعقد بين هذه العمليات المعرفية له آثاره على فهم ارتقاء اللغة لدى هؤلاء الأطفال فى مراحل عمرية متقدمة. Abstract Although studies have confirmed the role of vocabulary size and working memory capacity in increasing the level of phonological awareness in general, and reading skills in particular among school-age children, the field remains open to know the nature of the interaction between vocabulary knowledge and working memory, in addition to the role in increasing the efficiency of phonological awareness processes among pre-school children. Objective: The current study hypothesized that working memory mediates the relationship between Vocabulary Knowledge and Phonological Awareness Processes among Egyptian children. Materials and Methods: One hundred Egyptian children of pre-school age (50 girls and 50 boys) aged between 3.5-5.5 years (Mean = 4.72, S.D =0.82). The children completed The Working Memory test (AWMA), vocabulary knowledge test (PPVT-R) of the Arabic language and Standardized Scale of Phonological Awareness (SAPA). Results: Working memory appears to play a mediating role in the relationship between vocabulary knowledge and phonological awareness processes. The intricate interplay among these cognitive processes has implications for understanding language development and designing effective educational interventions. | ||||
Keywords | ||||
Vocabulary Knowledge; Working Memory; Phonological Awareness Processes; Early Childhood. الكلمات المفتاحية: المعرفة بالمفردات- الذاكرة العاملة- عمليات الوعى الفونولوجى- الطفولة المبكرة | ||||
Statistics Article View: 87 PDF Download: 56 |
||||