الآثار التداولية للانزياح الدلالي في الخطاب الإعلامي العربي: تحليل تطبيقي لتعليم العربية لغة ثانية" The Pragmatic Effects of Semantic Shift in Arabic Media Discourse: An Applied Analysis for Teaching Arabic as a Second Language | ||||
مجــلة کلية اللغة العربية بأســيوط | ||||
Volume 44, Issue 3, February 2025, Page 2184-2217 PDF (584.82 K) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/jfla.2025.357962.1540 | ||||
![]() | ||||
Author | ||||
سلمان بن علي الحربي ![]() | ||||
أستاذ علم اللغة التطبيقي المساعد قسم الإعداد اللغوي - الجامعة الإسلامية بالمدينة المنورة البريد الإلكترون | ||||
Abstract | ||||
تستكشف هذه الدراسة الدور التداولي للانزياحات الدلالية (الاستعارة، المجاز، والانزياح التركيبي) في الخطاب الإعلامي العربي وتأثيرها على اكتساب اللغة العربية لدى الناطقين بلغات أخرى، تتضمن مباحث الدراسة تعريف الانزياحات بحسب معجمات المصطلحات الإعلامية، معجم أكسفورد للتداولية، أنواعها، ودورها في تعزيز الفهم اللغوي.تشير النتائج إلى أن 70% من المتعلمين يواجهون صعوبات في تفسير الانزياحات الاستعارية بسبب انفصال السياق الثقافي، بينما تُقلل الوسائط المتعددة من هذه الصعوبة بنسبة 40%، وتقدم الدراسة إطارًا تعليميًا قائمًا على الذكاء الاصطناعي لتحليل الانزياحات في الوقت الفعلي، مع دمج السياق الثقافي في المناهج التعليمية، وتُسهم هذه النتائج في تطوير نظريات اكتساب اللغة الثانية (SLA) وتقديم حلول مبتكرة لتحديات تعليم العربية في العصر الرقمي. This study explores the pragmatic role of semantic shifts (metaphor, metonymy, and syntactic shifts) in Arabic media discourse and their impact on the acquisition of the Arabic language by speakers of other languages. The research includes discussions on defining shifts according to media terminology dictionaries, the Oxford Dictionary of Pragmatics, their types, and their role in enhancing linguistic comprehension. The results indicate that 70% of learners face difficulties in interpreting metaphorical shifts due to the disconnection from cultural context, while multimedia resources reduce this difficulty by 40%. The study presents an educational framework based on artificial intelligence for real-time analysis of shifts, integrating cultural context into educational curricula. These findings contribute to the development of Second Language Acquisition (SLA) theories and offer innovative solutions to the challenges of teaching Arabic in the digital age. | ||||
Keywords | ||||
الانزياحات الدلالية; الخطاب الإعلامي; تعليم العربية; الثقافة; الوسائط المتعددة; اكتساب اللغة; الذكاء الاصطناعي Semantic Shifts؛ Media Discourse؛ Teaching Arabic؛ Culture؛ Multimedia؛ Language Acquisition؛ Artificial Intelligence | ||||
References | ||||
المراجع
المراجع العربية:
المراجع الأجنبية
| ||||
Statistics Article View: 123 PDF Download: 79 |
||||