مقاربات في الأنساق الثقافية والجمالية، مسرح الطفل السيناوي "نموذجًا" | ||||
مجلة الطفولة والتنمية | ||||
Volume 19, Issue 45, September 2022, Page 69-81 | ||||
Document Type: ملف العدد | ||||
DOI: 10.21608/jcdj.2025.417355 | ||||
![]() | ||||
Author | ||||
محمد فوزي صقر* | ||||
كلية الآداب. جامعة العريش. مصـر | ||||
Abstract | ||||
يهدف هذا البحث إلى استكشاف دور المسرح في تشكيل ثقافة الطفل، وتسليط الضوء على الأنساق الثقافية والجمالية التي تسهم في بناء وعيه، من خلال دراسة وتحليل مسرح الطفل السيناوي، واتخاذ مسرحيتين للكاتب مجدي الشريف نموذجًا لهذا التحليل: "حكاية السلطان الذهبي" و"اثنان في مأزق". ينطلق البحث من رؤية تؤكد أن المسرح ليس مجرد وسيلة ترفيهية، بل هو أداة تعليمية وتربوية تُعزز القيم الثقافية، الاجتماعية، والدينية، وتسهم في تكوين وعي الطفل بطريقة إبداعية تعتمد على التشويق والتفاعل. كما يناقش البحث دور الأنساق الثقافية في صياغة النص المسرحي للأطفال، وأهمية تحقيق التوازن بين الترفيه والتوجيه القيمي، مع التركيز على ضرورة اختيار اللغة المسرحية بما يناسب الفئة العمرية المستهدفة. في الجانب التطبيقي، تناول البحث تحليلًا لمسرحيتي "حكاية السلطان الذهبي"، التي تستلهم روح ألف ليلة وليلة وتعتمد على الفانتازيا والفكاهة لتقديم قيم القناعة والمسؤولية، و"اثنان في مأزق", التي تحمل إسقاطًا سياسيًا على الصراع العربي الإسرائيلي من خلال قصة سقوط شاب فلسطيني وفتاة إسرائيلية من طائرة، والتي تعكس صراع القيم بين السلام والعدوان. خلص البحث إلى أن المسرح أداة ثقافية وتربوية فاعلة، لكنه يحتاج إلى تطوير يعكس اهتمامات الطفل العصرية، ويراعي تأثير الرسائل المسرحية على وجدانه ونفسيته. من هنا، أوصي بضرورة تقديم نهايات إيجابية تُعزز الأمل والتفاؤل، وإشراك الأطفال في المسرحيات بأدوار فاعلة لضمان تفاعلهم واستفادتهم. كما أؤكد أهمية تحقيق توازن لغوي بين الفصحى والعامية لضمان إيصال الرسائل بشكل سلس، والابتعاد عن الطروحات السياسية الحادة التي قد تؤثر سلبًا على المتلقي الصغير. إن المسرح ليس مجرد خشبة تُعرض عليها الحكايات، بل هو وسيلة ثقافية حيوية تسهم في بناء جيل مثقف، مبدع، وواعٍ بقيمه وهويته، مما يستوجب استثماره بشكل أكثر فاعلية في تنمية ثقافة الطفل العربي. This study aims to explore the role of theater in shaping children's culture and to highlight the cultural and aesthetic patterns that contribute to their awareness. It does so by analyzing and examining Sinai's children's theater, using two plays by writer Magdy El-Sherif as case studies: "The Tale of the Golden Sultan" and "Two in Distress." The research is based on the premise that theater is not merely a means of entertainment but a powerful educational and pedagogical tool that fosters cultural, social, and religious values. It plays a crucial role in developing children's consciousness through an interactive and engaging approach. Additionally, the study examines how cultural patterns influence the composition of children's theater texts and underscores the importance of balancing entertainment with moral and educational guidance. It also emphasizes the necessity of selecting theatrical language that aligns with the targeted age group. On the practical level, the study analyzes "The Tale of the Golden Sultan," which draws inspiration from One Thousand and One Nights and employs fantasy and humor to convey values such as contentment and responsibility. It also examines "Two in Distress," a play with political allegory reflecting the Arab-Israeli conflict through the story of a Palestinian young man and an Israeli girl who survive a plane crash, illustrating the clash between values of peace and aggression. The study concludes that theater is a significant cultural and educational tool but requires further development to align with contemporary children's interests while considering the psychological impact of theatrical messages. It recommends incorporating positive endings that reinforce hope and optimism, actively involving children in plays to ensure engagement and learning, and maintaining a linguistic balance between Modern Standard Arabic and colloquial dialects to enhance accessibility. Additionally, it advises against incorporating overtly political themes that might negatively affect young audiences. Ultimately, theater is more than just a stage for storytelling—it is a dynamic cultural medium that contributes to shaping a generation of educated, creative, and socially aware individuals. Thus, its potential must be effectively harnessed to enrich and cultivate Arab children's cultural development. | ||||
Keywords | ||||
مسرح الطفل; الأنساق الثقافية; الأنساق الجمالية; المسرح التربوي; سيناء | ||||
Supplementary Files
|
||||
Statistics Article View: 64 |
||||