شعر الطفل في منطقة الخليج العربي: قراءة في دوريات الطفل | ||||
مجلة الطفولة والتنمية | ||||
Volume 20, Issue 46, January 2023, Page 71-90 PDF (158.81 K) | ||||
Document Type: بحوث ودراسات | ||||
DOI: 10.21608/jcdj.2023.417603 | ||||
![]() | ||||
Author | ||||
السيد عبد العزيز نجم* | ||||
روائي وناقد ونائب رئيس اتحاد كـتب الإنترنت العرب سابقًا، مصر | ||||
Abstract | ||||
يُعتبر الطفل كائناً مُفكراً يحمل في عقله كمًّا هائلًا من المعلومات والأفكار التي قد تتجاوز في بعض الأحيان ما كان يمتلكه فلاسفة العصور القديمة، ويرجع ذلك إلى توافر مصادر المعرفة الحديثة. تُشكل الأمثال الشعبية والأدب المُوجه للأطفال وسيلةً أساسية لفهم مكانتهم في المجتمعات، حيث انعكس موقع الطفل في الأسرة والمجتمع من خلال التراث الأدبي والشفهي، الذي تناول موضوعات مثل العناية بالطفل، التربية، والممارسات الاجتماعية المؤثرة في نشأته. منذ القدم، كان للأطفال نصيبٌ من الأدب العربي والعالمي، إذ حرصت الثقافات المختلفة على غرس القيم الأخلاقية والدينية من خلال القصص والأمثال. في التراث العربي، تناول الشعر موضوعات الطفولة من خلال الأغاني الشعبية التي تُغنيها الأمهات لأطفالهن، كما كتب كبار الشعراء عن ألعاب الطفولة وأهمية التربية الأخلاقية. مع تطور الحضارة الإسلامية، ظهرت دراسات متخصصة في العناية بالأطفال مثل كتاب سياسة الصبيان وتدبيرهم لابن الجزار، وكتابات ابن سينا والرازي في مجالات الصحة والتربية. المجلات المطبوعة جزءًا أساسيًا من ثقافة الطفل في الخليج، حيث انتشرت العديد من المجلات المخصصة للأطفال مثل ماجد (الإمارات)، العربي الصغير (الكويت)، باسم (السعودية)، وبراعم الإيمان (الكويت). وقد تنوعت موضوعاتها بين الأدب، العلوم، التربية، والقصص المصورة. غير أن هناك تحديات تواجه هذا القطاع، أبرزها الحاجة إلى تصنيف المحتوى وفق الفئات العمرية، والافتقار إلى المجلات المتخصصة في مجالات العلوم والفنون للأطفال. يعد الشعر أحد أبرز الأشكال الأدبية التي قُدمت للطفل عبر المجلات الخليجية، لكنه لم يحظَ بالاهتمام الكافي مقارنةً بالسرد القصصي والمحتوى المصور. يُنشر الشعر إما بانتظام كما في براعم الإيمان وسعد، أو بشكل غير منتظم كما في العربي الصغير وأطفالنا اليوم. يغلب على معظم الأشعار الطابع الديني والتربوي، بينما تقل القصائد التي تتناول موضوعات إبداعية وخيالية تتناسب مع خيال الطفل. كما أن الشعر الذي يكتبه الأطفال أنفسهم نادر، رغم أهميته في تنمية مواهبهم الأدبية. في ظل التطور السريع لوسائل الإعلام، أصبح من الضروري إعادة النظر في آليات إنتاج أدب الطفل، مع التركيز على التفاعل والمشاركة بدلاً من التلقين المباشر. يتطلب ذلك أن يكون كاتب الطفل ملمًا بالجوانب النفسية والتربوية، وقادرًا على مخاطبته بلغة قريبة منه. كما يجب تعزيز مشاركة الأطفال في الكتابة، سواء عبر نشر قصائدهم أو تحفيزهم على التعبير الإبداعي، لضمان استمرار هذا الأدب في التطور والتأثير في الأجيال القادمة. A child is an intellectual being who carries a vast amount of knowledge and ideas in their mind, sometimes surpassing even the philosophers of ancient times, due to the availability of modern sources of information. Folklore and literature directed at children serve as essential means for understanding their place in society. The child’s role within the family and community has been reflected in literary and oral traditions, which address topics such as childcare, education, and social practices influencing their upbringing. Historically, children have had a share in both Arabic and global literature, as different cultures have aimed to instill moral and religious values through stories and proverbs. In Arabic heritage, poetry has addressed childhood themes through lullabies sung by mothers to their children. Prominent poets have also written about childhood games and the importance of ethical education. With the advancement of Islamic civilization, specialized studies on child-rearing emerged, such as Siyasat Al-Sibyan wa Tadbeeruhum by Ibn Al-Jazzar, as well as the works of Ibn Sina and Al-Razi in health and education. Printed magazines have become a fundamental part of children's culture in the Gulf region, with various publications such as Majid (UAE), Al-Arabi Al-Sagheer (Kuwait), Bassem (Saudi Arabia), and Baraem Al-Iman (Kuwait). These magazines cover diverse topics, including literature, science, education, and comics. However, this sector faces challenges, most notably the need for content classification by age groups and the lack of specialized magazines focusing on science and the arts for children. Poetry is one of the most significant literary forms presented to children through Gulf magazines. However, it has not received as much attention compared to storytelling and visual content. Poetry is either published regularly, as seen in Baraem Al-Iman and Saad, or irregularly, as in Al-Arabi Al-Sagheer and Atfalona Al-Yawm. Most children's poetry in these magazines has a religious and educational tone, while poems that explore imaginative and creative themes suited to children's imagination are less common. Moreover, poetry written by children themselves is rare, despite its importance in developing their literary talents. With the rapid development of media, it has become essential to rethink the mechanisms of producing children's literature, focusing on interaction and participation rather than passive instruction. This requires children's writers to be well-versed in psychological and educational aspects, ensuring they communicate with children in an accessible language. Additionally, fostering children's participation in writing—whether by publishing their poems or encouraging creative expression—is crucial for ensuring the continued evolution and impact of children's literature on future generations. | ||||
Keywords | ||||
الكلمات المفتاحية: شعر الطفل; أدب الطفل; المجلات الخليجية; التربية الأدبية | ||||
Statistics Article View: 55 PDF Download: 27 |
||||