استخدام الخرائط الذهنية الإلكترونية في تنمية مهارات الاتصال لدي الأطفال ذوي الإعاقة السمعية The effectiveness of Using electronic mind maps in developing communication skills for children with hearing disabilities | ||||
المجلة العلمية لکلية التربية للطفولة المبکرة – جامعة المنصورة | ||||
Article 17, Volume 11, Issue 1, July 2024, Page 812-864 PDF (5.95 MB) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/maml.2024.417670 | ||||
![]() | ||||
Authors | ||||
سمية عبد الحميد احمد1; امل محمد احمد القداح1; إيمان محمد جاد المولي2; فاطمة الزهراء إبراهيم معروف1 | ||||
1جامعة المنصورة - كلية التربية للطفولة المبكرة - قسم مناهج وطرق تعليم الطفل | ||||
2جامعة المنصورة - كلية التربية - قسم مناهج وطرق تدريس | ||||
Abstract | ||||
عنوان البحث: فاعلية استخدام الخرائط الذهنية الإلكترونية في تنمية مهارات الاتصال لدي الأطفال ذوي الإعاقة السمعية. هدف البحث الحالي إلى التعرف على فاعلية استخدام الخرائط الذهنية الإلكترونية في تنمية بعض مهارات الاتصال لدي الأطفال ذوي الإعاقة السمعية، و تكونت عينة البحث من مجموعتين إحداهما تجريبية، درست بالخرائط الذهنية الإلكترونية وعددها (١٢) طفلًا من أطفال الصف الأول الابتدائي بمدرسة الأمل للصم وضعاف السمع بالمنصورة، والأخرى ضابطة درست بالطريقة المعتادة وعددها (١٠) أطفال من أطفال الصف الأول الابتدائي بمدرسة ميت حدر للصم وضعاف السمع بالمنصورة، و تمثلت أداة البحث فى: مقياس مهارات الاتصال، كما تمثلت مواد البحث فى: دليل المعلم لتدريس محور(كيف يعمل العالم) بمادة اللغة العربية للصف الأول الابتدائي الفصل الدراسي الثاني باستخدام الخرائط الذهنية الإلكترونية.(إعداد الباحثة)، وكراسة النشاط.(إعداد الباحثة)، وأسفرت نتائج البحث عن: وجود فرق دال إحصائيًا بين متوسطي رتب درجات المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة في التطبيق البعدي لمقياس مهارات الاتصال لصالح المجموعة التجريبية. وجود فرق دال إحصائيًا بين متوسطي رتب درجات التطبيقين القبلي والبعدي لمقياس مهارات الاتصال لصالح التطبيق البعدي. Research title: The effectiveness of Using electronic mind maps in developing communication skills for children with hearing disabilities, The current research amid to identify effectiveness of using electronic mind maps in developing communication skills for children with hearing disabilities, The research sample consisted of two groups, one of them was experimental, studied using electronic mind maps, numbering 12 children from the first grade of primary school at Al-Amal School for Deaf and Hard of hearing in Mansoura, and the other was a control group, studied in the usual way, numbering 10 from the first grade of primary school at Met Hader School in Mansoura, The research Tool represented by: the communication skills scale, And The research materials were represented by: The teacher's guide for teaching the axis (How the world works) in the Arabic Subject for the first grade of primary school, second semester, using electronic mind maps (Prepared by the researcher), and the activity booklet.(Prepared by the researcher) The result of research resulted in 1- There is a statistically significant difference between the average ranks of the experimental group and the control group in the post -application of the communication skills scale in favor of the experimental group. 2- There is a statistically significant difference between the average ranks of the scores of the pre- and post- application of the communication skills scale in favor of the post- application. | ||||
Keywords | ||||
الخرائط الذهنية الإلكترونية /مهارات الاتصال / الأطفال ذوي الإعاقة السمعية; Electronic mind maps / Communication skills / Children with hearing disabilities | ||||
Supplementary Files
|
||||
Statistics Article View: 72 PDF Download: 48 |
||||