مقياس اضطرابات الكلام لأطفال الروضة ذوي صعوبات التعلم النماية | ||||
المجلة العلمية للدراسات و البحوث التربوية والنوعية | ||||
Volume 10, Issue 31, February 2025, Page 305-328 PDF (883.19 K) | ||||
Document Type: Original Article | ||||
DOI: 10.21608/sjse.2025.361519.1358 | ||||
![]() | ||||
Author | ||||
منار محمد محمد ابو العزم ![]() | ||||
كلية التربية النوعية - جامعة بنها | ||||
Abstract | ||||
مستخلص البحث: هدف البحث الحالي إلي قياس اضطرابات الكلام لأطفال الروضة ذوي صعوبات التعلم النمائية، وتكونت عينة البحث من (50) طفل وطفلة من أطفال الروضة(المستوي الثاني) بمدرسة الفتح الخاصة بمحافظة القليوبية ببنها، وأسفرت النتائج عن صدق وثبات مقياس اضطرابات الكلام والذي يحتوي علي بعض الأسئلة الخاصة باضطراب( الإبدال- الحذف- التلعثم النمائي) حيث اشتمل كل بعد علي 10أسئلة لقياس اضطرابات الكلام لأطفال الروضة ذوي صعوبات التعلم النمائية الكلمات المفتاحية: اضطرابات الكلام، صعوبات التعلم النمائية، أطفال الروضة. Abstract: . The current research aims to measure speech disorders of kindergarten children with developmental learning difficulties. The research sample consisted of (50) boys and girls from kindergarten children (second level) at Al-Fath Private School in Qalyubia Governorate in Banha. The results showed the validity and reliability of the speech disorders scale, which contains some questions related to the disorder (substitution - deletion - developmental stuttering), as each dimension included 10 questions to measure speech disorders of kindergarten children with developmental learning difficulties. Keywords: speech disorders, developmental learning difficulties, kindergarten children. Keywords: speech disorders, developmental learning difficulties, kindergarten children. | ||||
Keywords | ||||
اضطرابات الكلام; صعوبات التعلم; أطفال الروضة; مقياس | ||||
Statistics Article View: 132 PDF Download: 83 |
||||